Sofie Elisson, Rekryterare på Capto HR
Nämn dina bästa tips för ett bra personligt brev:
1. Lyft de egenskaper som du besitter och som kan vara viktiga för den specifika tjänsten.
2. Var tydlig och kort, du behöver inte berätta allt, spara en del till intervjun. Max en halv A4.
3. Använd konkreta exempel, våga vara säljande och kort - men inte desperat!

Nämn dina bästa tips för ett bra cv:
1. Tydlig. Stapla årtal, roll och beskriv kort och konkret vad du gjort i din yrkesroll.
2. Om du förslagsvis är en student och inte har så stor arbetslivserfarenhet, så beskriv de projekt/praktikplatser och ideella uppdrag du varit på och ta med vad du har haft för uppgifter.

Bifoga foto – ja eller nej?
– Bifoga alltid foto. Det ger ett trevligare intryck och visar att det finns en person bakom det som är skrivet.

Artikelbild

| Sofie Elisson, rekryterare på Capto HR.

Ringa upp företaget/organisationen efter att man sänt ansökan?
- JA, ring en gång för att visa att man är intresserad och för att skapa en andra kontakt, passa på att fråga om de fått ditt CV.

Hur ser du på "moderna" grepp – tex personlig presentation genom youtube-klipp?
– Alla kreativa sätt är positivt!

Johan Marklund, HR-konsult, Uppsala kommun.
Nämn dina bästa tips för ett bra personligt brev:
1. Var kortfattad. Håll dig gärna till högst en halv sida text.

2. Var konkret . Ge konkreta exempel på resultat du åstadkommit eller ansvar du haft som kan vara relevanta för tjänsten. Brevet är en möjlighet att utveckla det som redan syns i ditt cv och visa att du vet vad du pratar om. Vem du är som person blir viktigare i intervjusituationen.

3. Var ärlig - det varar längst.

Nämn dina bästa tips för ett bra cv:
1. Gör det lätt att följa din historia. Punkta upp utbildning och erfarenhet under varsin rubrik. Inled varje punkt med datum för anställningen. Lägg dem i kronologisk ordning med det senaste högst upp. Man vill som rekryterare snabbt kunna skapa sig en bild av din historia och börjar gärna den resan med vad du gjorde senast.

2. Ge en kortfattad beskrivning av varje erfarenhet. En, eller ett par meningar som beskriver varje erfarenhet är bra för att kunna ge en tydlig bild av vad du gjort. Ge konkreta exempel som "arbetade med arkivering" eller "genomförde marknadsundersökningar".

3. Respektera företagets ansökningsformulär. Många företag har i dag egna formulär som är kopplade till ett rekryteringsverktyg. Försök att fylla i dessa så komplett du kan då halvfärdiga ansökningar annars kan falla bort i urvalet.

Bifoga foto – ja eller nej?
– Nja. Är det en seriös rekryterare så går formella kompetenskraven före vid urvalet. Om du bifogar ett foto så se till att du ser formell ut och ger ett seriöst intryck på bilden.

Ringa upp företaget/organisationen efter man sänt ansökan?
- Nja. Oftast är det andra saker som spelar in när urval görs till intervjuer. Ring gärna upp om du har några frågor kring annonsen eller tjänstens innehåll.

Hur ser du på "moderna" grepp – tex personlig presentation genom youtube-klipp?
- Nja. Det är det inte många som använder men nya generationer kommer säkert finna nya vägar. Tror du att det gagnar dig så kan det vara bra. Det får dock inte bli för tokigt. Vid vissa tjänster som rör mer kreativa yrken är det vanligt att man har med sig en portfolio med exempel på vad man uträttat. En fin portfolio kan såklart visa både på kompetens och göra den som rekryterar nyfiken.