– Vi har under ett antal veckor haft ont om vagnar. Det har varit fler lok och vagnar än vanligt som varit ur funktion. Det gör att ett tåg från Uppsala ställts in och flera andra tåg körts med färre vagnar. Men på måndag ska trafiken rulla normalt, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Många resenärer har sett problemen som ett resultat av de nya movingobiljetterna. När prisskillnaden blir mindre kan fler pendlare väntas välja SJ-tåget i stället för UL/SL-pendeln. Samtidigt har tågen mellan Gävle och Linköping klassats som intercitytåg, vilket gör att man inte längre får åka med dem om man har en regionalbiljett med SJ. Men Jan Kyrk menar att det är för tidigt att dra sådana slutsatser.

– Movingo har bara varit i gång i ett par veckor. Och alla byter inte sina månadskort på samma dag. Bytet till movingo kommer därför att ske utspritt på en 30-dagarsperiod. Men det är klart att vi hoppas få fler resenärer genom movingo.

LÄS MER: Hårda kritiken mot nya pendlarkortet

Att man inte längre som pendlare kan åka med de tåg som körs längre sträckor beror på att SJ vill styra Uppsalapendlarna till de tåg som går särskilt på sträckan Uppsala–Stockholm, enligt Jan Kyrk..

– Vi har fått mycket kritik för att det varit överfullt på tågen från Gävle. Vi vill att alla som reser med oss ska ha en sittplats. Och det går inte att dimensionera tågen till Norrland eller Dalarna så att också Uppsalapendlarna får plats. Då kommer de att gå nästan tomma resten av vägen, säger Jan Kyrk.

I december blir det ytterligare lindring för tågpendlarna. Då sätter SJ in fler tåg på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Det blir 35 tåg från Uppsala och 37 från Stockholm på vardagarna, jämfört med dagens 29 i vardera riktningen.

LÄS MER: Fler avgångar och kortare restid

LÄS MER: Reskassan försvinner på SJ-tågen

LÄS MER: Så blir de nya biljettpriserna