Det är i Facebookgruppen "UNT pendlingskollen" som resenären Johan Berg berättar om en egen uträkning han har gjort sedan SJ ökade antalet avgångar mellan Uppsala och Stockholm i december. Enligt honom är antalet sittplatser totalt runt tusen färre på tågen från Stockholm mot Uppsala mellan klockan 17.00 till 18.00 på vardagar (måndag–torsdag).

Orsaken, enligt honom, ska vara att dubbeldäckarna tar betydligt färre sittande passagerare än de längre loktågen. Dubbeldäckarna har ersatt tidigare avgångar som kördes med loktåg.

– Jag vill inte tjafsa utan bara upplysa om det här problemet, säger Johan Berg.

Artikelbild

| SJ:s affärschef Jan Kyrk.

SJ gick i december ut med att bolaget ökade antalet sittplatser med 500 på morgnarna och 700 på eftermiddagen för att möta behovet på sträckan. Något som nu alltså ifrågasätts.

Varför har det inte blivit bättre?

– Jag tror bland annat att han har missat att vi numera kör tio vagnar på loktågen sedan 8 januari. Sedan har vi, det kan man tycka är rätt eller fel, flyttat en avgång som gick strax efter 17.00 till 16.52. Det är inte något som vi kan styra helt, utan det är fler tåg som ska fram där, som pendeltåg och andra fjärrgående tåg, så exakta klockslag kan inte vi styra, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk och fortsätter:

– När det gäller dubbeldäckarna finns de i två kombinationer, dels med två vagnar, dels med tre vagnar. Varianten med tre vagnar har ungefär 240 sittplatser totalt och den med två har 90 färre ungefär. I nuläget kör vi bara trevagnars och även dubbelkopplade trevagnars, och då tar vi nästan 500 resenärer på ett sånt tåg.

Johan Berg har även hört av sig till SJ, och fått ett liknande svar.

– Men problemet är att klokan 17 och 18 har det bara varit två enkla trevagnarståg, som inte är dubbelkopplade. De står på samma plattform, men är inte dubbelkopplade och avgår vid olika tider. Det främre går 17.40 och det bakre elva minuter senare. Det här har lett till kaos, då flera inte fick plats på det tidigare tåget och fått vänta på nästa.