Under måndagen lämnade åklagare in en stämningsansökan till Västmanlands tingsrätt gällande bussolyckan i Västerås förra året. Åklagaren yrkar på att UL-chauffören ska dömas för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Föraren ska enligt åtalet ha brustit i omsorg och varsamhet när han inte uppmärksammade bussens eller brons höjd. Oaktsamheten har enligt åklagaren resulterat i att bussen kolliderade med gång- och cykelbron. Bussen var på väg från Uppsala till Västerås när olyckan inträffade på Pilgatan den 1 juni 2017.

Föraren har tidigare uppgett att det var första gången han körde en dubbeldäckare. Olyckan inträffade när chauffören missade en avfart och körde en annan väg in till Västerås. Bussen kom in på en väg där fordonet var för högt för att ta sig förbi bropassagen. Det fanns ett tiotal passagerare ombord på bussen när den körde rak in i gång- och cykelbron. Två personer fördes till sjukhus för vård och ytterligare ett tiotal åkte in till sjukhus för kontroll.

LÄS MER: UL-buss i svår krasch - flera skadade

Artikelbild

| Bussen hamnade på Pilgatan efter att chauffören svängt av för tidigt på väg in till Västerås.

Taket på bussen trycktes in och två personer skadades. Enligt åtalet har en av målsägarna efter olyckan fått problem med nacken eftersom hon drabbats av en pisksnärtskada. Kvinnan fick även sårskador på båda knän och vid hårfästet. Den andra målsägaren som skadades fick sårskador på huvud, händer och ett knä. Personen fick även en hjärnskakning.

LÄS MER: Bussolyckan utreds av polis

Bland bevisningen i målet finns en mängd fotografier från olycksplatsen. Enligt åtalet har chauffören innan han kolliderade med bron kört rakt in i en nedhängande bom. Bommen har till syfte att varna förare om att fordonets höjd överstiger utrymmet vid en passage under bron. Det framgår vidare att det ska ha funnits en tydlig märkning om fordonets höjd i bussens förarhytt. Längs vägen fanns även vägskyltar som tydligt markerar maximal fordonshöjd. Chauffören medger att åklagarens beskrivning av händelseförloppet är riktig, men han nekar till att han ska ha begått något brott.

Det är UL som trafikerar sträckan mellan Uppsala - Västerås och bussarna körs av företaget Nobina.

– Vi har ingen särskilt synpunkt eller åsikt om att åtalet har lämnas in. Men det är bra att det här blir ordentligt utrett. Det är Nobina som är arbetsgivare och vi kommer följa hur den rättsliga processen avlöper, säger Sture Jonsson, presschef på UL.

David Erixon, kommunikationschef på Nobina, säger följande till UNT:

– Det första var att ta hand om en chockad förare. Efter olyckan tog vi föraren ur trafik eftersom det är en traumatiskt upplevelse, säger han och fortsätter:

– Vi har försökt bistå polisen när de har haft frågor. Eftersom man inte har återkallat förarens körkort följde vi upp och gick igenom alla rutiner och säkerställde att han fick ett nytt utbildningstillfälle. Initialt körde han med en extra förare ombord för att känna stöd och vår bedömning är att han är okej för att köra buss. Han arbetar idag hos oss som förare.

Vad kommer att hända nu när ett åtal har lämnats in?

– Det är för tidigt att säga - jag kan inte recesserna åtal eller polisens arbete. Vi måste avvakta domstolens arbete och får därefter ta ett nytt ställningstagande.