Främre delen av lokalen intill Luthagens Livs är tom, sånär som på en ung man som kämpar med en skivstång. Mellandagarna är ingen högsäsong för gymmet Power Center. När skjutdörren mot gruppträningslokalen öppnas kommer tre svettiga och uppsluppna deltagare ut, samt personliga tränaren Clara Orstadius som har lett passet. Hon tror att det kommer ske en stor tillökning av kunder efter nyår.

– Januari, augusti och september är de månader då flest börjar träna. Framförallt januari, säger Clara Orstadius.

Efter att ha gått på samma gym i över sju år har jag noterat att det några veckor efter nyår brukar bli mindre trångt i lokalerna igen. Clara Orstadius bekräftar att min spaning stämmer. Hon och hennes kollegor ser trenden år efter år.

Artikelbild

| Leila Nyström gjorde en stor livsstilsförändring och startade sedan ett gym.

– Vi försöker förstås få folk att stanna. I början är det viktigt att följa ett program. Träningen måste bli en rutin, säger hon.

Samtidigt bör man förstås lyssna på sin kropp – ibland behöver den faktiskt vila. Clara Orstadius tips är att ta sig till gymmet även när det tar emot. Väl på plats är det lättare att avgöra om man är i form eller inte. Ofta är det att resa sig ur soffan som är det stora steget.

– Ibland kanske man kommer hit och inser att man inte har någon kraft, då är det bättre att åka hem. Man ska inte vara för hård mot sig själv de dagar man inte lyckas, säger Clara Orstadius.

Ett vanligt misstag nybörjare gör är att träna för mycket. Det är ofta de som är på gymmet fem dagar i veckan första tiden som tröttnar ganska snabbt. Dessutom ökar det risken för skador av att gå från att inte vara fysiskt aktiv alls till att köra riktigt hårt. Två till tre träningstillfällen i veckan räcker när man inte är så van. När sedan rutinen väl satt sig kan man utöka schemat om man vill.

Artikelbild

| Clara Orstadius

– Har man tränat regelbundet ett tag är det helt okej med en veckas uppehåll. Men om man behöver en livsstildsförändring är det viktigt att hålla fast vid sitt program, säger Clara Orstadius.

Själv har hon varit fysiskt aktiv i hela sitt liv utan att det har tagit emot särskilt mycket. Fram till för några år sedan var hon dansare, och i dag brukar det bli upp till fem- sex träningspass i veckan.

Artikelbild

| Clara Orstadius

– Jag har lyxen att vara en sådan som nästan alltid vill träna. När jag var liten kunde jag inte somna om jag inte hade rört på mig under dagen, säger Clara Orstadius.

För Leila Nyström, som driver Power Center, krävdes det däremot aktiva beslut för att börja leva hälsosamt. Hon drabbades av en kronisk tarmsjukdom, som innebar att hon åkte in och ut på sjukhus och åt massor av mediciner. Hon blev inte bättre, och gick dessutom upp 30 kilo. När hon på eget initiativ började äta vad hon kallar ”naturlig mat” – livsmedel utan konserveringsmedel och andra tillsatser, märkte hon däremot stor skillnad, och kunde efter ett tag sluta med medicinerna.

Artikelbild

| Clara Orstadius

– Samtidigt började jag träna och gick ned allt jag gått upp på tre, fyra månader. Jag fick ett nytt liv, säger Leila Nyström.

Det var då, för elva år sedan, som hon startade ett eget gym. Under den tiden har hon inte haft svårt att upprätthålla sin egen livsstilsfölrändring, och samtidigt hjälpt många andra att skapa nya rutiner i vardagen. De som söker sig till Leila Nyström för rådgivning om kost och träning får höra att det egentligen är ganska enkla medel som krävs för att ta sig i mål. Även om man vill gå ned i vikt kan man mycket väl äta gott och hålla sig mätt. En livsstilsförändring handlar inte om att gå på en tillfällig diet. Däremot måste man göra en hel del prioriteringar, menar hon.

Artikelbild

Clara Orstadius

– Den vanligaste orsaken till att livstilsförändringar inte lyckas fullt ut är att man lägger dem ovanpå allt annat. Folk har så mycket för sig i dag. Om man redan har en fulltecknad kalender – vilket ofta är en av de stora anledningarna till att man inte tar hand om sig – funkar det kanske inte att börja träna också, utan man måste plocka bort någon aktivitet, säger Leila Nyström.

Ska man dessutom lägga om sin kost behövs tid för att planera matintaget. I början är det inte helt lätt att veta vilka livsmedel man bör välja.

– Man får stå och vrida och vända på förpackningar i butiken, och hitta inspiration till olika maträtter, vilket behövs för att upprätthålla vanorna, säger Leila Nyström.

Något som definitivt inte behövs är däremot motivation. Det handlar helt enkelt om att träna och äta rätt oavsett om man känner sig driven eller inte. Den som tror att den måste ha en viss känsla för att komma igång är dömd att misslyckas, menar Leila Nyström.

– Motivation kommer och går. ”Fuck motivation”, säger jag! Vi är inte alltid motiverade att gå till jobbet, men gör det ändå.

Enligt Leila Nyström måste man ge sig den tiden det tar att förändra sin livsstil. Har man barn måste de naturligtvis komma i första rummet, men vad gäller andra delar av livet kommer man att behöva göra uppoffringar.

– Man kanske får vara lite osocial ett tag, och nörda in sig. Är man bjuden på fester fyra helger i rad där man vet att det serveras alkohol och mat man inte kommer kunna låta bli att äta får man faktiskt säga nej om man vill ha en riktig förändring, säger hon.

Det kan låta hårt, men Leila Nyström menar att det är fel inställning. En del av livsstilsförändringen är att acceptera att livet inte kommer att vara som det har varit om man vill ta hand om sig – och att det är något att vara tacksam över. Hon brukar säga åt sina kunder att de absolut inte ska tycka synd om sig själva.

– Många ser det som att de är sämre människor som måste göra det här, och avstå från gräddtårtan på släktkalaset. Då är det en bättre inställning att tänka ”Gud, vad jag är glad att jag kan ändra min livsstil och bli friskare och leva längre”. Livet går ut på att ta hand om sig, säger Leila Nyström.

Men finns det inte också risk att stenhårt fokus på träning och ”rätt” kosthållning blir en fixering, så att man utvecklar ortorexi?

– Jo, det är verkligen en svår fråga. Träning ger endorfiner, som är beroendeframkallande. Det gäller att vara uppmärksam på sin egen personlighet, söker man alltid kickar och överdrifter är det symptom på andra problem som man behöver hjälp med. Man måste hitta en balans – du behöver inte träna varje dag och ska absolut inte svälta dig. Jag tycker att man ska njuta av resan, säger Leila Nyström.