Dagen innan intervjun var det fest. Men inte här i de nya, större lokalerna på Uppsala science park. Utan i München. Där kammade nämligen Uppsalabolaget Disruptive materials hem priset för bästa produkt på en stor mässa för friluftsliv. Tillsammans med ett amerikanskt bolag har Disruptive materials tagit fram ett pulver som svettiga klättrare kan ha på sina händer i stället för standardmaterialet krita. I pulvret finns materialet Upsalite som har 10 gånger bättre uppsugningsförmåga än krita och därmed ger torra händer med bra grepp.

– Vi hade ett stort party i vår monter. Jag tror att det här kan bli en bra affär för oss, säger Mattias Karls, vd.

2013 blev Upsalite en världssensation. Ett forskarlag på Ångströmlaboratoriet hade av en tillfällighet lyckats skapa materialet som visade sig ha märkvärdiga egenskaper. Nyheten om materialet som kunde suga upp fukt som inget annat spred sig över världen.

– Det var en riktig hype. Vi fick över 3000 kundförfrågningar. Det fanns branscher som längtat efter ett sådant här material. Klättrare var en grupp som tog kontakt med oss men vi såg inte den kommersiella potentialen - då, säger Mattias Karls.

Hypen höll i sig i ett par år och företaget fick priser, hamnade på topplistor och blev omskrivna. Men nu har det varit tyst ett tag. Det kommer det inte vara länge till, tror Mattias Karls. För nu börjar Disruptive materials få ut produkter på marknaden, förutom klätterpulvret också flera kosmetiska produkter som puder, torrschampo och en spray framtagen med kinesiska partners, som nu säljs i Kina.

Ett av företagets andra affärsområden är läkemedel. Här är idén att använda Upsalite som bärare av svårlösliga läkemedel. Materialets speciella struktur öppnar möjligheter för att styra hur läkemedel frisätts i kroppen.

– Det kan också möjliggöra läkemedel som är särskilt svåra att formulera till en tablett eller en kapsel, säger Mattias Karls.

Företaget samarbetar med ett nordamerikanskt läkemedelsbolag kring en variant av ett befintligt cancerläkemedel.

– Det här läkemedlet är centralt inom cancerbehandling och omsätter redan över 1 miljard US-dollar på världsmarknaden. Det här är superspännande eftersom vi potentiellt kan förbättra läkemedlet med Upsalite, säger Mattias Karls.

Hur långt är ni från ett färdigt preparat på marknaden?

– Vår strategi är att utnyttja Upsalite till att förbättra redan etablerade läkemedel, det kortar tiden och minskar risken avsevärt. Inom en relativt snar framtid kommer våra partners inleda kliniska tester och då kommer intäkterna för oss.

Ett annat spår som Disruptive materials arbetar med är elektronik. Glaset på din mobil har egentligen bara en uppgift, att skydda elektroniken från fukt. Egentligen vore det mycket bättre och biligare med en okrossbar och böjbar mobilskärm i plast - men då skulle fukt i luften kunna tränga ned till dioderna i kretsarna bakom skärmen. Här kan Upsalite, med sin enastående förmåga att ta upp fukt, vara lösningen.

Disruptive materials samarbetar i dag med ett koreanskt bolag, ett av de få företag som gör skärmarna till våra datorer, mobiler, tv-apparater, klockor och så vidare, oavsett om de är av märket Iphone, Samsung eller någon annan av de stora drakarna.

– Här gäller det ju att bli inritad i deras kommande lösning och bli standarden i nästa generations skärmar. Det skulle vara det verkligt stora genombrottet.

Hur ser du på era chanser att bli den standardlösningen?

– Jag vill tro att det blir så. Kanske inte att vi tar hela kakan och blir standard för skärmar till all typ av elektronik, men att vi kan bli det i vissa segment, det tror jag. Blir det så blir det jäkligt stort för oss, säger Mattias Karls.

Med de produkter som nu finns på marknaden kommer pengarna att börja rulla in. Men ekonomin är god ändå, uppger Mattias Karls.

– Vi har stark kassa och starka ägare med privata investerare och fonder.

Än så länge gör företaget ingen vinst. Mattias Karls jämför med bladet på en hockeyklubba, och tror att företaget kommer att befinna sig på väg uppåt på det böjda bladet under 2019 och 2020. För ett år sedan var man åtta personer i företaget, idag är antalet anställda 18.

–  Och jag tror att vi kommer att dubblera i år igen. Det gäller att vi skaffar oss rätt kompetens, folk som kan branscherna där vi är aktiva, känner kunderna och vet vad de behöver.

När Upsalite blev känt över världen fanns bara 100 gram av materialet på en hylla i Uppsala. I dag tillverkas det i stor skala i fabriker i Tyskland, i fjol fyra ton.

Mattias Karls är påtagligt nöjd med var bolaget befinner sig.

– Vi är där vi ska vara och har en bred produktportfölj, som redan nu innebär affärer. Det är roligt att växa bolag.