Tåget stannade inne i byggnaden, en bit efter det att spåren tagit slut, och huset fick svåra skador.

Kvinnan som körde tåget var städare hos en av Arrivas underentreprenörer och i 20-årsåldern, bekräftar företagets kommunikationschef Tomas Hedenius.

Enligt honom har städarna vanligtvis inga nycklar för att starta tåget.

TT: Hur svårt är det att starta tåget?

Enligt Arriva ska kvinnan inte heller tidigare varit anställd som förare.

Hur snabbt tåget gick kan hon inte svara på.

Kvinnan klämdes fast och räddningspersonal hade ett intensivt arbete med att få loss henne, säger Lindgren.

Kvinnan flögs efter räddningsarbetet till Karolinska universitetssjukhuset med ambulanshelikopter.

De evakuerade från huset fick sova över i en grannbyggnad.

Patrizio Marazzani bor i Saltsjöbaden, vid hållplatsen innan slutstationen där olyckan inträffade. Han såg när tåget rusade förbi utanför.

Efter mellan fem till sju minuter såg han vad han tror var ambulansen.

Olyckan inträffade strax efter klockan tre på natten. Varför stoppbocken inte hejdade tåget är oklart, säger Lindgren.

Saltsjöbanan går mellan Slussen och Saltsjöbaden. Trafiken mellan Slussen och Neglinge, där tåget stals, fungerar som vanligt. Sträckan Neglinge-Saltsjöbaden ersätts av buss.

Orsaken är en nedriven kontaktledning, enligt Arriva.

När tåget spårade ur vid ändstationen fortsatte det närmare 25 meter innan det kraschade in i flerfamiljshuset, uppger Tomas Hedenius.

Stockholms läns landstings trafiknämnd har efter nattens olycka gett SL i uppdrag att se över säkerhetsrutinerna.

"Det ska inte vara möjligt för obehöriga att köra våra tåg. Jag har därför nu på morgonen gett SL:s vd i uppdrag att se över säkerheten. Incidenten leder till flera frågor som jag hoppas få svar på av polisens och vd:s undersökningar", säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) i ett pressmeddelande.