"I praktiken skapas nu grund för bostäder motsvarande nästan ett helt nytt Uppsala", skriver Alliansens fyra partiledare på Dagens Nyheters debattsida.

Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla är ense med staten om projekten. Även Stockholms läns landsting är med i uppgörelsen. Nio nya tunnelbanestationer, med sträckningar mot exempelvis Nacka Forum, Arenastaden och Barkarby.

Investeringarna i de nya stationerna, fordon och depåer beräknas landa på 25,7 miljarder kronor.

Enligt regeringens förhandlingsman HG Wessberg står staten för 53 procent av finansieringen av tunnelbanebygget. Omkring 4,6 miljarder tas från statliga anslag. Resten, nio miljarder kronor, ska komma från den statliga trängselavgiften i Stockholm, vilket innebär att det i praktiken är Stockholmsbilisterna som står för den delen av den statliga finansieringen.

Det var viktigt att regeringen visade att den var beredd att dela på ansvaret, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

TT: Varför ska staten betala flera miljarder kronor för stockholmarnas tunnelbana?

TT: Borde inte de här satsningarna gjorts för länge sedan?

Trängselskatten på Essingeleden införs dessutom redan 2016 samtidigt som nuvarande trängselskatter höjs. Det är kommunerna Nacka, Solna, Järfälla och Stockholms stad som blir huvudmän för att bygga bostäderna - både hyresrätter och bostadsrätter.

Monica Andersson, statsvetare vid Stockholms Universitet, anser att det är tydligt att regeringen och Fredrik Reinfeldt nu har kört över sina partikollegor i Stockholm.

Monica Andersson anser att Stockholmsväljarna blir allt viktigare för att vinna riksdagsvalet.

Bakom satsningen ligger beräkningar att befolkningen i regionen ökar från 2,1 miljoner människor till 2,6 miljoner 2030, skriver alliansledarna i DN.

Fakta:

Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Solna stad, Nacka och Järfälla står bakom uppgörelsen, som innebär:

Den blå tunnelbanelinjen kopplas ihop mellan Kungsträdgården och Gullmarsplan. Det sker genom att den nya stationen, Sofia på Södermalm, får trafik i tre riktningar. I en ny östlig riktning byggs ytterligare fyra nya stationer: Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

Blåa linjen byggs även ut i nordväst från Akalla till den nya Barkarby station. Däremellan byggs t-banestationen Barkarbystaden.

Från Odenplan sträcks tunnelbanan ut i nordlig riktning. Två nya stationer byggs: Hagastaden och Arenastaden.

Finansieringen sker bland annat genom höjda trängselskatter.

I en annan del av överenskommelsen åtar sig kommunerna att bygga runt 78 000 nya bostäder i länet.