Publicerad: 2009-01-12 07:03, senaste uppdaterad: 2010-03-01 16:03
Läs upp
Många åker med A-Train AB.
Foto: Hans E Ericson/arkiv
Laddar...

Fler tågpassagerare på Arlandabanan

Efter tio år går A-Train AB som trafikerar Arlandabanan med vinst - de senaste åren har antalet passagerare slagit rekord.
Därför kan miljardlånet till staten nu betalas av tidigare än planerat.

De senaste åren har omsättningen för tågtrafiken på Arlandabanan ökat. 2006 åkte 2, 7 miljoner resenärer med Arlanda Express. 2007 åkte 2, 75 miljoner resenärer med tåget och bolaget omsatte 501 miljoner kronor.
- Vi har inga siffror för förra året men jag vet att det är fler människor än någonsin som åker tåg till Arlanda, säger Per Thorstenson som är vd för Arlanda Express.

Nu har statliga Arlandabanan Infrastructure AB som har byggt nya Arlandabanan undersökt möjligheterna för A-Train AB, som driver Arlanda-Express, att återbetala miljardlånet till staten. A-Train har sedan 1999 ett avtal med staten som ger dem rätt att köra tågtrafiken på sträckan fram till 2040. Avtalet innebär även att bolaget ska ha ett eget kapital på 600 miljoner kronor innan någon aktieutdelning kan ske. Nu har Arlandabanan Infrastructure AB gjort om avtalet så att kravet på eget kapital minskas till 150 miljoner kronor.
- Återbetalningen är beroende av lönsamheten. Genom att ändra på detta har A-Train möjlighet att börja återbetala lånet tidigare än planerat, säger Gunnar Malm som är vd för Arlandabanan Infrastructure AB.

2010 har staten möjlighet att bryta avtalet med A-Train, något som flera politiker propagerat för. Anledningen är bland annat att andra bolag måste betala en extra avgift för att stanna vid Arlanda - vilket medför dyra biljetter för resenärerna. Det kan innebära att färre resenärer åker kollektivt till flygplatsen - med risk för ett ännu mer kritiskt läge för utsläppstaket som redan nu är högre än tillåtet.
Per Thorstenson tror inte att staten kommer att säga upp avtalet nästa år.
- Uppriktigt sagt tror jag inte man betalar miljarder för att köpa loss Arlandabanan när man kan få den gratis när avtalet löper ut 2040. Det vore märkligt.

A-Train är däremot beredda att släppa in fler bolag på sträckan som i dag även trafikeras av Upplands Lokaltrafik och SJ. Diskussioner om att SL:s pendeltåg ska kunna stanna vid Arlanda i framtiden pågår just nu.
- Vi för intensiva diskussioner om hur man kan utnyttja järnvägen på bästa sätt. Men ingenting har beslutats än, säger Per Thorstenson.

Av: Marie Ström

Seriepremiär • DivisiON I norra
4063297_.JPG?1397419117391_
Foto: Johan WibergJimmy Karlsson var poängbäst när Skånela kvalvann.

Drömstart för Skånela

Kontakta redaktionen

Nyhetschef
018-478 15 80
E-post: marsta@unt.se

FACEBOOK.COM/LANS.LEGUE
"Dags igen, vänner! Vi har väldigt fancy biljetter till Uppsala basket-Södertälje på fredag. Vi snackar Semifinal. Vi snackar Fyrishov. Vi snackar folkfest och vi snackar VIP-platser! Någon??."


 

     

 


 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »