Ett par hundra personer var närvarande på invigningen av landets andra vätgasstation. Sedan tidigare finns det en station i Malmö.

Bo Dyrovold, AGA:s nordeuropeiska regionchef, berättade att det i dagsläget finns 250 vätgasstationer i världen och att bränslecellstekniken är på stark frammarsch. Särskilt i Kalifornien, Japan och Tyskland är intresset stort, sa han. Han sa även att det kommer ta några år innan teknologin kan bära sina egna kostnader och jämförde med biogasen när den kom.

Vätgasen kommer från AGA:s egen anläggning i Sandviken där den framställs genom att vatten sönderdelas med hjälp av grön el.

Enkelt uttryckt omvandlar bränslecellen, genom en kemisk process, vätgas vilket innebär noll koldioxidutsläpp. Det förutsätter dock att elen som används vid tillverkningen är förnyelsebar.

Bränsleceller är dock ingen ny uppfinning. Den första fungerande bränslecellen konstruerades år 1883.

Men det är först nu som utvecklingen gått så långt att bränslecellsbilar går att köpa - även om de är dyra. Ett problem är dock bristen på tankstationer. En av aktörerna på marknaden, Hyundai, har i dagsläget sålt fyra bränslecellsbilar som rullar i Malmö.

I samband med invigning premiärvisade Toyota sin vätgasbil, Mirai.

Vätgasstationen på Arlanda är delfinansierad av EU-projektet Hydrogen infrastructure for transport, HIT-2.