– Det är ganska vanligt med stölder, men om du ser det ut ur ett statistiskt perspektiv ligger vi under genomsnittet i Sverige. Svensk handel anger att 1,6 procent av omsättningen stjäls, vi ligger under 1 procent, säger Karl Walter, ansvarig för "The Nuance Group" i Sverige.

Koncernen hade en omsättning på drygt en miljard kronor förra året och äger sex taxfreebutiker på Arlanda. Karl Walter menar att flygplatsen är en säker omgivning samtidigt som risken för stölder är en del av verkligheten.

– Stölder inträffar regelbundet och även på andra flygplatser. Men allt fler åker fast och det beror på att vi fokuserar på problemet. Vi samarbetar bättre med Swedavia, polisen och vår personal. Samtidigt ska vi vara där för våra kunder. Vi måste ta tag detta eftersom vi ser en generell ökning av antalet stölder. Ju större fokus vi har, desto fler stölder förhindrar vi, säger Karl Walter.

Karl Walter bekräftar att de varor som är mest stöldbegärliga är parfym.

– Inom parfymavdelningen är mascara vanligast att stjäla. Men det är också dyra parfymmärken som stjäls av ligor, som går att sälja vidare på olika ställen. Det är ligorna som vi vill stoppa, säger Karl Walter.

Går stölderna att undvika?

– Tjuvarna blir smartare och vi blir smartare, det är en katt-och-råtta-lek. Med en observant personal, bra kundservice tillsammans med ett bra polissamarbete kommer vi fånga fler, säger Karl Walter.

Karl Walter framhåller att stölder är svåra att undvika även om varorna vore larmade.

– Traditionellt har parfymbutiker inte några larmtaggar. Vissa butiker har börjat placera varorna bakom glas, vi kan inte göra det eftersom att vi säljer varor i stora kvantiteter och i högt tempo. Ur ett kostnadseffektiviseringsperspektiv är det ovanligt att larmtaggar förekommer på en flygplats. Det är för komplicerat, ingen inom parfymbranschen brukar göra så, säger Karl Walter.