Teststräckan ska byggas utmed en bit av väg 893, en mindre väg som går från Rosersberg, förbi Skoby och upp mot Arlanda. På två kilometer ska smala elspår fräsas ned i asfalten och anslutas till elnätet. Specialutrustade ellastbilar ska sedan köra där, och idén är att testa hur det fungerar att ladda ellastbilar under färd.

– Det här är ett av få ställen i landet där man kan binda ihop flygfrakt, järnväg och väg, berättade Sofia Lundberg, projektledare på konsultföretaget WSP när projektet presenterades i veckan.

Teststräckan ska börja byggas under våren, och kan vara klar att börja användas i slutet av nästa år. Trafikverket har givit det här och tre andra elvägsprojekt i landet en miljon kronor var för att komma igång. Efter testen ska två projekt väljas ut, som får får en större summa för att bygga ut en längre elväg.

Artikelbild

Bakom försöket mellan Rosersberg och Arlanda står ett konsortium där bland andra Sigtuna kommun, den stora markägaren Kilenkrysset, WSP, NCC, Swedavia och flera stora Arlandaaktörer ingår. Där ingår också teknikföretaget Elways, som drivs av innovatören Gunnar Asplund. Det är Elways teknik för elöverföring mellan väg och fordon som ska användas, och den har testats i drygt två år inne på Arlanda test track, alldeles nära vägen där försöksvägen ska byggas. Tekniken bygger på konduktiv överföring, och innebär att en arm som sitter längst bak under bilen följer elskenan i vägen – som det ser ut på en leksaksbilbana. Nu ska samma metod alltså provas ute i den vanliga trafiken.

– Den elektriska laddningen ligger nedfälld i vägen, och man kan gå barfota ovanpå utan fara, säger Gunnar Asplund.

Skenorna är 15 millimeter breda, och de ska gå att cykla på utan att däcken fastnar eller glider ned.

– De är designade att klara även de smalast däcken på tävlingscyklar, enligt Gunnar Asplund.