Elvägen för lastbilar skulle invigas hösten 2017, men den blev klar först i december.

– Den blev försenad på grund av att vi har bytt teknik för skenorna.

Trafikverket ville också att vi skulle åtgärda en del saker som man inte hade ställt krav på tidigare, säger Hans Säll, NCC:s affärsutvecklingschef.

Artikelbild

| Hans Säll, NCC:s utvecklingschef.

I år kommer en elektrisk lastbil köra fram och tillbaka på denna sträcka – en väg på totalt 20 kilometer, varav två kilometer elektrifierats.

Elsträckan ligger på väg 893, eller Skobyvägen. Det kan bli upp till ett tiotal turer per dag om allt fungerar som det ska.

Projektet, eRoadArlanda, är en del av Trafikverkets innovationsupphandling för utveckling av elvägar. Tekniken bygger på så kallad konduktiv teknik med en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen under resan via en kontaktarm. Projektet beräknas nu vara avslutat 2019.

Sedan 2012 har man testat tekniken på en inhägnad testbana på 400 meter. Den ska fungera även under vintertid.

– Det finns en avtagare som går ner i skenorna. Den är utformad så att den rensar skenan från grus, snö och is.

Sedan finns en värmeslinga som ligger nere i skenan. Skulle det bli för hårt packad snö eller is som fryser till så kan man slå på den värmeslingan. Då smälter isen och snön, säger Hans Säll.

Det går också att köra vanliga underhållsmaskiner på den vägen.

– Och för säkerhets skull har vi tagit fram en särskild underhållsmaskin, en standardmaskin som vi har modifierat lite grann.

Elvägen ska fungera för både personbilar och last­bilar, men i dagsläget är det endast tung trafik som testas.

Läs också:

Transport med el snart invigd

Förtegen minister besökte Sigtuna