Jacob Edholm, chef för flygledarna på operations manager på ATCC (Air Traffic Control Centre) Stockholm, möter upp för en intervju ute på Arlanda.

Han berättar om hur det ska gå till när mer svensk flygtrafik ska börja fjärrstyras från Arlanda.

– När man har byggt klart centralen för fjärrstyrd flygtrafikledning omkring år 2021 är det tänkt att 45-50 flygledare ska flytta till Arlanda.

Artikelbild

| Det operativa rummet, en stor sal där flygledarna jobbar idag. Jacob Edholm förklarar att några flygledare jobbar i Arlanda flygledartorn men de flesta sitter i detta hus.

Flygledarna kommer från fem Swedavia-flygplatser: Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Sturup.

Flygledarna sitter vid stora skärmar och styr flygtrafiken. På skärmarna ser flygledarna vad som pågår på och omkring flygplatsen som de sköter, säger Jacob Edholm.

På vita tavlan försöker han rita upp hur det funkar. Vid en flygplats ska det stå en mast med kameror, instrument, radio och sensorer som följer allt som händer kring flygplatsen. Allt som kamerorna fångar ser flygledaren på sina skärmar. Så om flygledaren sköter flygtrafiken i Kiruna kommer han eller hon att se händelserna där även då han/hon sitter på Arlanda.

Jag träffar Jacob Edholm på LFVs kontrollcentral på Arlanda, Den ligger inte på själva flygplatsen, utan bakom Beta långtidsparkering. Man går igenom en diskret snurrgrind, och passerar en tallskog tills man slutligen hamnar vid en stor byggnad vars läge mer påminner om en spaanläggning. Huset omringas av träd. Där jobbar 200 flygledare sedan 2005.

Artikelbild

| Det operativa rummet, en stor sal där flygledarna jobbar idag. Jacob Edholm förklarar att några flygledare jobbar i Arlanda flygledartorn men de flesta sitter i detta hus.

Nära detta stora hus kommer ytterligare ett hus att byggas. Det nya huset blir centralen för fjärrstyrd flygledning. Fem torn kommer att styras från detta ställe vid Arlanda.

– Just nu förbereder vi för upphandling. Om avtalet blir klart är det bara början på en spännande utveckling, säger Jacob Edholm.

Artikelbild

| Jacob Edholm visar mig den del av skogen som ska planas ut för att ge plats till det nya huset. Men han vill helst inte att jag fotar området av säkerhetsskäl.

Han visar mig den del av skogen som ska planas ut för att ge plats till det nya huset. Men han vill helst inte att jag fotar området av säkerhetsskäl.

Senare leder han mig till det operativa rummet, en stor sal där flygledarna jobbar idag. Han förklarar att några flygledare jobbar i Arlanda flygledartorn men de flesta sitter i detta hus.

Flygledarna tittar på varsin skärm. Jag hör några i samtal - troligen med piloter - och de pratar engelska och i koder. På väggen hänger en stor klocka. Klockan är 9:57, UTC-tid. Jag tittar på min egen klocka som är 11:57.

Jacob Edholm förklarar UTC, koordinerad universell tid, som ersatt den tidigare använda Greenwich Mean Time, GMT. Alla flygledare och piloter i hela världen följer UTC.

Han visar mig det operativa rummet för att ge en idé om hur centralen för den fjärrstyrda flygtrafiken kan se ut. Men i den salen kommer det att bli massor med skärmar - så man kan tro att man själv sitter uppe i ett flygledartorn och tittar ut genom fönstret.

Nyligen framkom stark kritik mot planerna genom hemligstämplade dokument som SVT tagit del av – kritiken där handlade både om den ekonomiska vinningen och säkerheten. Det finns även flygledare som inte vill flytta till Arlanda.

Men Jacob Edholm tror ändå hundra procent på att det går att fjärrstyra fem flygplatser från Arlanda.

– Sverige är ju först, ledande i världen med fjärrstyrd flygtrafikledning.

Han berättar att redan för två år sedan landade det första flygplanet på Örnsköldsviks flygplats med hjälp av fjärrstyrd trafikledning från Sundsvall.

– Vi har nu två års driftserfarenhet.

Han berättar att genom detta projekt kan pengar sparas.

– Det är dock oklart just hur mycket som sparas – dels är avtalet inte klart och jag är inte en del av förhandlingarna. Troligen är det också så att avtalet omfattas av affärssekretess.