CDON har tidigare bland annat sålt filmer, böcker, tv-spel och cd-skivor. Inom kort kommer kunder ha möjlighet att bland annat köpa däck och fälgar när ABS Wheels sortiment kommer finnas på onlinevaruhusets hemsida.

– Vi ser marknadsplatser som framtidens e-handelsplatser. Ska du handla en telefon så söker du efter den bästa smartphonen med bra täckning. På de tio första resultaten är det säkerligen sex prisjämförelsesajter och marknadsplatser. De har mycket starkare budgetar och starkare marknadsföringskanaler som de trycker ut digitalt jämfört med traditionella företag. Då blir det naturligt att du köper din produkt på en marknadsplats, säger Andie Lahdo, vd för ABS Wheels.

Företagets omsättning 2017 var 73 miljoner kronor med tio procents vinstmarginal. Varje år säljer de ungefär 45 000 stycken fälgar och upp emot 100 000 däck.

– Jag tycker att det är roligt med nytänk och jag ser att trenderna för marknadsplatser ökar. I USA är denna typ av samarbete ett känt fenomen och det är därför vi själva bestämt oss för att följa med e-handelstrenderna. Just nu håller vi exempelvis på att integreras med Amazon och Ebays portaler berättar ABS Wheels vd, Andie Lahdo.

Vad innebär samarbetet för er?

– Ungefär två miljoner ytterligare potentiella kunder som besöker ABS Wheels varje månad. Även om du inte är redo eller har funderat på att köpa däck är det är ett ypperligt tillfälle att få presentera oss och våra produkter för nya personer eftersom vi samarbetar med CDON, säger Andie Lahdo.

Samarbetet har redan startat men försäljningen börjar inom kort.

– Vi har laddat upp våra produkter som vi vill visa på sajten. CDON behöver göra några småjusteringar på sin sida och de kommer synas live senare, men samarbete är undertecknat och klart, säger Andie Lahdo.

Företaget säljer däck, fälgar och däcktryckssensorer som varnar för punkteringar.

– Vi har funnits sedan år 2000, 2011 gjordes företaget om till ett aktiebolag. Samma år lanserades vår webbsajt, säger Andie Lahdo.

Det är inte bara på samarbetsfronten som de är framgångsrika. Företagets marknadschef, Jorge Castro, har blivit nominerad och är finalist som "Årets marknadsförare" i fordonsbranschens egen gala, Motorgalan. ABS Wheels är den enda nominerade e-handlaren. Vinnaren avslöjas senare i november.

– Jag är jätteglad. De jag tävlar mot är företag i miljardklassen med 10 000 gånger större budget än mig, det som skiljer oss från de flesta är det digitala tänket, säger Jorge Castro.