Ensamheten bland nyanlända vittnar Mona Al-Obaidi om. Hon går andra året på Arlandagymnasiet och är ordförande i elevkåren. Hon berättar att nyanlända och övriga elever knappt umgås med varandra.

– Det är tråkigt för ungdomar som inte har föräldrar och som inte kan svenska.

Som exempel nämner hon att somalier och afghaner är mer för sig själva. Och ingen från andra grupper umgås med dem. Mona Al-Obaidi hoppas att andra elever ska få tid och tillfälle att prata lite mer med nyanlända. På det sättet kan de nya eleverna också lära sig språket, menar hon. Ensamhet eller segregation kan leda till att många nyanlända blir ledsna och känner ångest.

– Vi har inte gemenskap i skolan. Vi bör införa fler gemensamma dagar där eleverna blandas, säger Mona Al-Obaidi.

Men det ska bli en lösning på detta. Arlandagymnasiet kommer att öppna ett språkkafé, enligt rektor Anna-Karin Sundmark.

Det är skolans FN-förening som står bakom projektet. Kaféet är främst för nyanlända flickor, eftersom det är just de som är mest ensamma, enligt rektorn.

Språkkaféet drar igång efter sportlovet.

Veronica Suskic, rektor på Arlandagymnasiets introduktionsprogram, bekräftar att det finns en tendens att gruppera sig enligt folkslag, beroende på språk.

– Det är naturligt att man söker sig till dem som pratar samma språk och har samma erfarenheter, säger Veronica Suskic.

I dag finns omkring 70 asylsökande elever på Arlandagymnasiet, en siffra som ofta varierar.