– Det är jättebra att e-handeln ökat, men den ökade e-handeln med Kina är en stor utmaning för oss på Postnord när vi ska planera vårt arbete, slår kommunikationsdirektör Thomas Backteman på Postnord fast.

De senaste två åren har e-handeln med Kina ökat explosionsartat, speciellt via appar, och bara mellan oktober förra året och i år har volymerna ökat med 65 procent. Transport- och logistikföretag som påverkas av detta har inte hunnit med i utvecklingen och försöker fortfarande anpassa sitt arbete efter den ökade strömmen av paket från Kina. Vid Postnords terminal på Arlanda får de ibland så många små paket att de inte får plats med alla, utan blir tvungna att lämna paketen i vädertåliga säckar utanför.

– Det är naturligtvis inga kapitalvaror eller dyrare paket, försäkrar Thomas Backteman.

Paketen från Kina ställer även till problem då endast en bråkdel av dem har den datafil med information som Postnord använder för att planera framåt.

– Nu dimper paketen bara ner utan förvarning eller information. Vissa dagar kommer det jättemånga paket och andra dagar mycket färre, berättar Thomas Backteman.

Den största delen av mindre försändelser som beställs från Kina kommer via Arlanda. Thomas Backteman berättar att internationella portoavgifter sätts av Internationella postunionen och enligt dem är Kina ett land vars internationella handel måste uppmuntras. Därför har kinesiska e-handlare väldigt låga portoavgifter.

– Så länge försändelserna är så små att de kan skickas som brev är det billigare att skicka dem med flyg än med containerfartyg. Detta har lett till att flygen från Kina proppas fulla med små paket till Sverige, enligt Thomas Backteman.

Handeln från Kina leder till en osäkerhet och oförutsägbarhet som orsakar problem för Postnord på Arlanda.

– Vi kan hålla koll på hur många flyg som kommer från Kina och på så sätt uppskatta ungefär hur många paket som väntas komma. Men flera försändelser kommer inte direkt från Kina utan de mellanlandar och lastas om, och därför har vi inte kontroll på dem, berättar Thomas Backteman.

Postnord på Arlanda tar en vecka åt gången.

– Det vi inte hinner med i veckan tar vi igen under helgen. De som jobbar på Postnord Arlanda jobbar stenhårt. Men ibland har vi för lite folk på plats, fast vi anställt 40 nya de senaste månaderna, berättar Thomas Backteman.

I dagsläget kan Postnord på Arlanda hantera upp till 160 000 paket per dag.