Du är kanske en av dem som testat på gokart med vännerna eller kanske på jobbets kickoff? Att köra gokart professionellt är något helt annat.

– Vi snittar ungefär 150 km/h och accelererar snabbare än en formel 1-bil, 0-100 på tre sekunder. En gokart du hyr som privatperson går i max 50 km/h, säger Isak Sjökvist som kör i gokartens elitklass KZ2.

Blir du aldrig rädd?

Artikelbild

| Isak Sjökvist byter om i samband med en tävling sommaren 2018.

– Klart man känt sig rädd. Att hantera rädslan för höga farter är en av sportens stora utmaningar.

Och visst sker olyckor.

– Jag hamnade på sjukhus i Italien efter att en förare kört upp på mig så jag hamnade under hans gokart. Det är den enda olyckan jag varit med om, berättar 17-åringen.

Hamnade under?!

– Ja, men jag fick en del blåmärken bara, så jag lämnade sjukhuset efter 20 minuter. Men sånt händer väldigt sällan.

Han är snabb med att poängtera att skaderisken inom sporten är låg.

– Det är inte farligare än till exempel ridning.

Isak Sjökvist introducerades till motorsporten när han fick testa kompisens motocross några gånger, innan han som tioåring satte sig i en gokart. Han föll pladask för fartupplevelsen.

– Jag har alltid älskat fart och varit tävlingsinriktad.

Egenskaper som tagit honom till två EM, en topp 25-placering i Europa som högst och ett stundande VM i Belgien.

– Precis som i EM kommer jag vara en av de yngsta. Jag siktar på final nu och att vinna VM-guld nästa år.

Du är minst sagt målmedveten - har du en mer långsiktig plan också?

– Så fort jag slutar gymnasiet vill jag flytta till USA och bli IndyCar-förare.

Skolan, ja. Alundasonens vardag på Bruksgymnasiet i Gimo är mer fullspäckad än andra tonåringars.

– När jag inte är utomlands på tävlingar finns ändå mycket att göra med gokarten. Jag försöker fixa sponsorer, springer fyra gånger i veckan och kör nån gång i veckan på Rörken i Rasbo för att inte bli ringrostig.

Hur gör du för att få sponsorer?

– Jag mejlar företag, bokar möten och föreslår samarbeten. Det har jag gjort sen jag var 13, då jag började köra utomlands.

I början av 2018 skrev Isak Sjökvist på ett avtal med ett italienskt stall. Ett måste för att kunna resa runt och tävla i motorsportens tuffa ekonomiska värld.

– Vi har räknat på utgifterna för 2018 och det kommer landa på minst en miljon, kanske 1,3 miljoner. Så mycket som jag tävlar nu är mitt stall ett måste, samtidigt som jag behöver många egna sponsorer, berättar en slående mogen 17-åring.

– Vi pratar en del om det i familjen, att det är få ungdomar som får chansen jag fått.