För andra året i rad var Alx Danielsson ensam svensk att få köra under Monster Jam-tävlingarna på Friends Arena.

Förra året handlade det om en blågul truck under namnet ”The Mauler” efter MMA-fightern Alexander Gustafsson.

I år handlade det om den blåsvarta Blue Thunder.

Artikelbild

| Flygläge. Alx Danielsson körde Blue Thunder under Monster Jam-tävlingarna på Friends Arena i helgen – med framgång.

– Det har varit så intensivt och maximerat att man knappt hinner uppfatta att man har kört. Det har varit en skithäftig helg, säger Alx.

Alx Danielsson, boendes i Storvreta, förberedde sig inför årets Monster Jam med träning i Paxton, USA, för två veckor sedan och träning och erfarenhet krävs för att ratta en monstertruck på 4,5 ton med 1500 hästkrafter.

– Bilarna är väldigt stökiga och obekväma och svåra. Det är lastbilar och inget precisionsverktyg direkt, men de ska ändå köras med precision. Det är det svåra. Det är inte så att bilen dansar fram som det ser ut som, säger Alx Danielsson.

Fjädringen är mjuk för att hoppen ska maximeras och för att bilen ska överleva landningen. Förarens sits är tuffare.

– Det är inte meningen att det vara skönt och mjukt och behagligt för oss som kör. Man gör ju illa sig och blir mörbultad där inne, så är det. Man ska knappt kunna andas när bältet är spänt, säger Alx Danielsson med ett skratt.

– Men det är så häftigt. Det är sådant ljud, sådan kraft och när allt är helt stilla, när man flyger i luften är känslan fantastiskt. Sedan ramlar man ned med fart och då hänger benen i luften. Det är svårt att förklara, men det är otroligt häftigt.

Alx Danielsson drog ned stora applåder under sitt freestylenummer där han försökte sig på ett ”omöjligt” baklängeshopp. Trucken välte och Alx Danielsson försökte med alla medel vända den på rätsida. Det gjorde han inte. Men det var ett bra försök.

– Jag har inte sett någon göra så förut, men bilarna är ju ungefär likadana fram som bak så jag gav det ett försök, säger Alx Danielsson.

– Jag gjorde illa ryggen under träningen inför förra årets tävling och i år ville jag se till att höja allt en nivå. Jag kastade i backen och rätade till spåren och nitade på, och det verkade gå bra tills den började gå över på två hjul. Situationen går att rädda om man gasar på, och det hade varit så härligt om jag hade lyckats.

– Men jag tycker att det gick bra ändå. Baklängeshoppet är riskabelt, men det är värt det. Om jag hade kört helt kliniskt hade inget jublat, det är när folk hamnar i trubbel och kan reda ut det som det jublas mest, säger Alx Danielsson.

Årets Monster Jam på Frienda lockade fantastiska 33 000 åskådare och hade utökats med tävlingar med fyrhjuling och speedster. Racingförare Alx Danielsson, som den senaste säsongen kör framgångsrikt i rallycross-VM, sammanfattar en energisk helg på Friends Arena.

– De kallar inte oss för förare i Monster Jam längre, utan vi är ”atleter” numera, säger Alx Danielsson.