Två gånger tidigare har BSI:s högste chef, Torben Olsen, varit i Hallstavik. Det räckte för att göra honom intresserad. Skulle man kunna köra en GP-tävling på den lilla anläggningen?

På torsdagen var Olsen på plats igen. Den här gången för att svara på frågar om varför man förlagt ett Grand Prix till Hallstavik av alla orter i världen.

– Vi vill ha en mix av stora och små anläggningar, av tillfälligt uppbyggda banor och av permanenta, säger Olsen, som är vd i BSI, den organisation som driver hela GP-serien i speedway.

Artikelbild

| Nya depån. Här ska det snart sprängas. En ny depå ska byggas.

– Det är vikigt att ha en kombination av arenor och platser, och jag vet vad Micke (Teurnberg) har gjort här. Det är bara att titta ut och se vad som har förändrats sedan första gången jag var här för ett par år sedan, säger Olsen.

Hur det gick till när Rospiggarna erbjöds arrangemanget har UNT rapporterat om förut. Teurnberg var hemma och klippte gräsmattan när Olsen ringde. Det var på sensommaren 2016.

– Micke ringde mig, säger Olsen med ett skratt.

BSI-basen verkar uppriktigt nöjd med valet av arrangörsort. Det kan tyckas att man byter ner sig – mäktiga Friends Arena i Solna med 50 000 sittplatser mot HZ Bygg Arena i Hallstavik, som kanske har 1 500 sittplatser, men Olsen delar inte den uppfattningen.

– Det kommer att bli en bra atmossfär här. Vi har talat om Hallstavik i några år nu, så det har varit en lång process, säger Olsen, som flera gånger återkommer till hur vikigt det är att mixa städer och arenor.

Från Millenium stadium i Cardiff till permanenta banor i danska Horsens och på HZ Bygg Arena i Hallstavik.

Kontraktet med Rospiggarna är skrivet på ett år, men det kan förlängas.

– Titta på Teterow i Tyskland, där skrev vi också ett ettårsavtal innan vi förlängde med ett par år till, säger Torben Olsen.

För alla som följer speedwaysporten är Olsen ett känt namn. Hans pappa heter Ole Olsen och är en av Danmarks bästa speedwayförare genom tiderna med tre VM-guld. Erik Gundersen kan vara Danmarks största talang (en riktig stilåkare) men Olsens meriter slår det mesta.

Själv har dock Torben Olsen aldrig kört speedway. Nästan i alla fall.

– Jag har provat litegrann, men mamma sa ifrån, säger han med ett skratt. Jag gjorde tvärtom, blev en ledare i stället för en förare.

För Rospiggarnas lagledare, allt-i-allo, styrelseledamot och mycket annat, Mikael Teurnberg, var torsdagen en stor dag. Han fick visa BSI-folket runt på HZ Bygg Arena, där schaktningsarbetena pågår för fullt. Närmast på agendan står en ny depå och en ny läktare framför domar- och presstornet.

– Det är mycket arbete, men också en stor utmaning, säger Teurnberg och vänder blicken mot Torben Olsen, som nickar leende och instämmande.