Regnvädret som drog in över södra Sverige gynnade inte direkt speedwaysporten.

Nu hade Vetlanda förutsett detta och man täckte banan tidigt med en presenning – och när UNT anlände till Småland så duggade det lätt – alltså inte så farligt.

De första beskeden som kom var att tävlingen skulle köras.

Artikelbild

| Lerig bana. Så här såg det ut på Vetlanda motorstadion vid halvåttatiden på tisdagskvällen. Alla var överens om att det inte gick att köra. Matchen flyttades till nästa tisdag.

– Det tänkte vi också. Det regnade inte så mycket och jag tror att alla tyckte att det såg okej ut. Dessutom skulle det sluta regna vid sex- eller sjutiden, säger Andreas Jonsson, lagkapten i Rospiggarna.

Strax före sju började banpersonalen att plocka bort presenningen.

– Även då var min tanke att vi skulle köra, det såg bra ut från depån, men sedan när vi gick runt banan var det delar av banan som var mycket sämre. Den var i så dåligt skick att vi inte kunde köra, säger Andreas Jonsson.

Domaren Krister Gardell, som för övrigt dömde matchen i Hallstavik i tisdags, hade ett snack med lagledarna och lagkaptenerna och det var inga protester mot beslutet.

– Säkerheten kommer först. Jag hade gärna kört i kväll, men när vi gick runt banan så var alla överens. Det här var ett riktigt beslut, säger Jonsson.

Bantäckningen hade inte hjälpt. Det var antagligen blött, eller i alla fall rejält fuktigt, när den lades på.

– Jag har varit med sedan 1979 och tyvärr är det så här i speedway, det är inte första gången man måste ställa in en tävling, säger Mikael Teurnberg, som packade ihop sina saker snabbt för att komma iväg.

– Just nu vill jag bara hem, säger han med ett leende.

En kladdig bana hade möjligen kunnat gynna Rospiggarna.

– Ja, jag tror det ... Men det är säkerheten som kommer först. Jag vill att det ska vara sjyssta förutsättningar för alla, säger Andreas Jonsson.

Rospiggarnas gamle lagledare Mikael Messing berättade under eftermiddagen att en lerig bana definitivt hade höjt chanserna för bortaseger.

– På min tid brukade vi vinna i Vetlanda när det var regnigt, inte annars, och det finns nog fortfarande förare i Vetlanda som inte gärna kör under sådana förhållanden, säger Messing.

Nu kommer SM-semifinalen att avgöras på tisdag i stället, som är en reservdag.

– Det är bara att ladda om, något annat finns inte, säger Mikael Teurnberg.

Den extra viloveckan kan dock inte påverka exempelvis skadade Nike Lunna. Hans säsong är avslutad.

– Han opererades i går, så det går inte, konstaterar Teurnberg.