Solen skiner över Uppsala när UNT anländer till Jöta Racings anläggning i Boländerna. Huvudpersonerna, 28-åriga Johannes Lundqvist och Mattias Lind, har dragit fram båten som de nyligen hämtade från Finland. Tillsammans går vi in till matsalen där Johannes förbereder två koppar kaffe innan vi sätter oss ned. Mattias avstår, han har sin burk energidryck i högsta hugg. Försäsongen har precis börjat och duon, som är inne på sitt tionde år tillsammans, laddar inför sommarens VM- och SM-tävlingar i offshore.

– Det är det största man kan köra, säger föraren Johannes Lundqvist.

Förra sommaren tog Johannes och Mattias en guldmedalj i EM och en silvermedalj i SM.

Artikelbild

| Johannes och Mattias har kört tillsammans i 10 år.

– Förra året var en riktigt bra säsong för oss, säger Mattias Lind.

– Det var bara lite småstrul som höll oss borta från några SM-tävlingar.

Trots missade tävlingar tog duon alltså ett silver.

– Det är vi förstås nöjda med, förra året var nog vår bästa säsong någonsin, säger Johannes.

Artikelbild

| Den nya båten är inköpt från Finland. Till skillnad från den tidigare båten ska denna båt tävla i den tuffa 3C-klassen.

Duons tidigare framgångar har kommit i den breda klassen 3B. Nytt för denna säsong är att de har tagit satsningen ett steg längre med en ny klass, 3C, och en ny båt.

– Det finns inga nybörjare i den här klassen. I B-klassen är det mer blandat. I C-klassen är det de bästa av de bästa, ingen har dålig utrustning. Kör man den här klassen måste man ha de nyaste och bästa grejerna. Här är det riktigt hård konkurrens, säger Johannes.

Trots den nya utrustningen och den nya klassen är målen höga. I Johannes och Mattias senaste VM-deltagande tog man en fjärdeplats i Norge. Det är något man vill bättra på i år när VM avgörs under Båtveckan och Roslagsloppet i Öregrund i slutet av juli och början av augusti.

– Vi kör ju alltid för att vinna, men målet är att ta en pallplats. Det skulle vara helt sjukt, säger Johannes.

För att nå den nivå som krävs måste duon lägga ner många timmar på träning och utrustning.

– Båten har potential, det materialet vi har är bra. Nu gäller det för oss att köra in oss så att vi kan utnyttja båten till max, säger Johannes.

Mattias fyller i:

– Sen måste vi veta vilka propellrar vi ska ha, allt det där. Det är något vi måste lära oss.

Den nya båten är köpt från Finland under vintern, men hämtades inte hem till Sverige förrän nu. Men med några veckor kvar till säsongsstart blir det en kort försäsong för duon, som vid tid för intervjun bara hade kört den nya båten en enda gång.

– Jag kommer behöva lägga många timmar på att lära mig hur den här båten fungerar. Om man jämför med tidigare så har vi kanske inte behövt en lika lång försäsong då det har varit en båt som vi har kunnat. Jag brukar säga att det är lite som att sätta sig på en cykel, säger Johannes och skrattar till.

– När man byter grejer tar det tid att köra in sig.

Hur kändes det att köra den nya båten?

– Båten känns bra, den går stabilt. På sätt och vis är det lättare att köra en större båt. Alla vågor känns mindre, till exempel. Samtidigt går ju båten snabbare, så minsta lilla kan gå jättefel, då går det snabbare åt helvete, säger Johannes.

Han tar en klunk kaffe och fortsätter:

– Det är små marginaler. Den känns bra, den har potential. Vi har bara varit ute med båten lite kort just nu. Men jag blev ganska bra vän med den på en gång, så jag tror att det här kommer att gå fint.

Samtidigt är både Johannes och Mattias tydliga med att det är klart märkbara skillnader från deras tidigare båt.

– Den här båten har ju sluten cockpit. Det gör att man inte har samma synfält och man sitter fastspänd, vilket gör det svårare att se sig omkring. Dessutom känner man inte av vinden, vilket gör att det blir svårare att få en ”feel” för hur snabbt båten går, säger Johannes.

– När vi testade i Finland kändes det sådär, men nu när vi testade kändes det mycket bättre. Förut var det lite mycket, det var lite klaustrofobiskt, man hade mask som det var svårt att andas i. Men nu när vi var ute och testade var det inga problem alls. Jag satt mest och höll på med telefonen, filmade och liknande, säger Mattias.

Med den första SM-tävlingen runt hörnet kommer mycket tid att läggas på att träna, testa och köra.

– Det är mycket tester kvar, det är när vi börjar pressa båten som vi kommer märka av grejer och vad vi kan träna på. Vi har en hel uppsjö med propellrar som vi ska testa. Det ligger många timmar framför oss för att få det där att bli bra. Ska vi kunna försöka slåss i toppen så måste vi lägga ner många timmar i båten, säger Johannes.

Först ut är den första tävlingen i SM, Gräddö Marina Offshore Race den 16 juni. Därefter följer Oskarshamn Offshore Race, EM i Smögen, båtveckan och VM i Öregrund samt Saltsjöloppet och slutligen Uppsala Offshore Race ute på Skarholmen.