Svenska rallyt avgörs 11–14 ­februari och årets VM-rally tar sig från Karlstad via Torsby in över norska gränsen, tillbaks till Sverige österut till Dalarna för slutlig målgång på Stora Torget i Karlstad.

SMK Uppsalas Rickard Karlsson är chef för den nio man starka styrka från Uppsala som åker till Svenska rallyt för att ansvara för däcken under tävlingen.

De är så att säga navet i organisation som får rallyt att snurra …

Artikelbild

Rickard Karlsson.

– Det är femte året för mig som jag är med i Svenska rallyt och förra året fick jag ta över strafettpinnen från Lennart Ottosson (som sitter med i Rally Uppsalas organisation) som chef över mitt lilla gäng, säger Rickard Karlsson.

Teamet från Uppsala ansvarar för däcken under hela VM-tävlingen. Alla däck ska kontrolleras när bilarna kör ut från servicen och när de kommer tillbaka från sträckorna. Det genomförs även stickkontroller ute på sträckorna.

– Varje bil har sina egna däck under hela tävlingen och man får bara ha ett visst antal. Och två förare som kör i samma team får inte låta däcken gå mellan bilarna, säger Rickard Karlsson.

Något fusk i skogen har han aldrig varit med om. Inte ens i närheten. Men så prepareras också varje däck med en streckkod som läses av vid varje kontrolltillfälle, och Karlsson & co sätter även på manuella klistermärken på fälgarna.

Artikelbild

– De brukar sköta sig. Det går ju inte att få tag på några värre däck. Jag har själv kört rallyt och vet vad det handlar om, och de här är så rutinerade och det här är deras jobb. De sköter allt prickfritt, säger Rickard Karlsson.

Men det internationella bilsportförbundet, Fia, och dess tekniska chef Jérôme Toquet slappnar inte av utan hemlighåller val av stickkontroll in i det sista.

Artikelbild

| Passage. Varje tävlande ekipage måste passera däckkontrollen efter och inför varje sträcka.

– Det är mycket hysch, hysch så att inget team ska ha möjlighet att fuska, säger Rickard Karlsson, som delar upp sitt team i tre.

– Vi har ett gäng som arbetar på ut från service, ett som är ute på fältet och ett som fångar upp bilarna på väg in till service.

Artikelbild

Som däckkontrollant på Svenska rallyt kommer man förstås nära alla förare och kartläsare och en som har stuckit ut genom åren är utan tvekan Petter Solberg, berättar Rickard Karlsson.

– Petter gillade jag. Han showade alltid för oss och publiken. När han åkte i väg från vår kontroll var Petter alltid den som gasade och sladdade mest. Cronge Norstedt, som var anställd av Fia, var lagom imponerade och viftade åt Petter, att så får man inte göra, säger Rickard Karlsson, som annars möter ett gäng som är fokuserat till hundra procent.

Artikelbild

– De sitter och laddar på många olika sätt. När till exempel Sebastien Loeb väntade på start satt han alltid och fipplade på telefonen, sedan om han skrev till sina nära och kära eller spelade spel vet jag inte.

Rickard Karlsson har varit med i Svenska rallyts organisation under fem år och även fått chansen att hjälpa till under Finlands VM-rally. Det går med andra ord att komma ut i rallyvärlden även utan rallybil …

– Så är det. Det är riktigt kul. Det gäller bara att man får med sig ett lagom galet gäng som man klarar av och vill jobba med under fyra dygn, säger Rickard Karlsson.