– En enorm betydelse för oss. För det första höjer det upplevelsen för åskådaren avsevärt, sedan öppnar det möjligheter för oss att sälja reklam, säger Jan Åkerlund, klubbchef i Almtuna.

För åtskilliga år sedan var matchklockan, med resultat och små utvisningsklockor, monterad i taket ovanför mittcirkeln. Det var en tavla åt varje håll som bildade en kub. Men några rörliga bilder var det förstås inte tal om när klockan monterades på 1970-talet.

Numera sitter två matchklockor monterade på väggen och på den gamla klockplatsen har det suttit några reklamskyltar – fram till nu.

– Under hösten ska kuben installeras, säger Josefine Åhrman, idrotts- och fritidschef på Uppsala kommun.

Gränbyhallen har visserligen haft en storbilds-tv väggmonterad på den norra kortsidan, men det har sannerligen inte varit optimalt. Nästan omöjligt att se detaljer i bilden.

Men nu ska det bli annat.

Den nya mediakuben kommer att vara rund och ha en diameter på 5,2 meter. Den blir tre meter hög och dess lägsta punkt blir sju meter över isen, precis vad regelverket kräver.

– Vi har haft en bra kommunikation med Uppsala kommun. Det här behövs för att fräscha upp vår gamla hall. Nu kan vi jobba mer aktivt tillsammans med våra sponsorer och vi får möjlighet att visa reprisbilder för vår publik, säger Jan Åkerlund.

Hur mycket intäkter mediakuben kan generera till Almtuna kan inte Åkerlund gå in närmare på.

– Den kommer att betyda mycket, det kan jag säga, säger en märkbart glad klubbchef.

Uppsala kommun står för monteringskostnaden (”ungefär 200 000,” säger Åhrman) medan Almtuna och Uppsala kommun har skrivit ett femårigt hyresavtal.