Första säsongen med Porsche

UNT 24 februari 1967. Bosse Thorszelius (t v) och Åke "Bryggarn" Andersson ska testköra i Dannemoratrakten och poserar på bagageluckan (!) till den nya Porschen.

UNT 24 februari 1967. Bosse Thorszelius (t v) och Åke "Bryggarn" Andersson ska testköra i Dannemoratrakten och poserar på bagageluckan (!) till den nya Porschen.

Foto: Dick Pettersson

I backspegelen2015-02-06 17:13

Vintern 1967 hade Åke "Bryggarn" Andersson bytt bilmärke.

Tidigare hade han kört svenska Saab, en framhjulsdriven bil som nått stora framgångar med bland andra Erik "På taket" Carlsson. Nu hade "Bryggarn" fått chansen hos det tyska prestigemärket Porsche. En bakhjulsdriven bil, till på köpet med motorn där bak. En potent men svårkörd bil.

Det var i februari 1967 som UNT:s fotograf Dick Pettersson och reporter Bengt Bylund åkte de fem milen norrut till Dannemora för att träffa "Bryggarn" och kartläsaren Bosse Thorszelius. Teamet, som sponsrades av Scania, som var svensk generalagent för Porsche på den här tiden, hade fått tillgång till träningsvägar i Dannemoratrakten.

På den här tiden dominerade det uppländska idrottsdistriktet i rally-Sverige. "Bryggarn" fajtades med de bästa i världen.

1969, två år efter märkesbytet, blev "Bryggarn" fabriksförare åt Porsche.

– Vi åkte ner till Stuttgart och hämtade träningsbilarna hos Porsche och tränade under en månad i Grenoble i Frankrike. I dag får man träna i en vecka inför ett VM-rally, men på den tiden var det fyra veckor, säger Bosse Thorszelius.

Förutsättningarna för "Bryggarn" och Thorszelius var perfekta. Allt var dukat. Men alltför ofta fick "Bryggarn" tekniska problem. En titt i resultatlistorna från den här tiden ger svart på vitt: Bromsar, växellåda, tekniskt fel ...

Bytet mellan Saab 96:an, en bil som "Bryggarn" vann Svenska Rallyt med 1966 (med Sven-Olof Svedberg som kartläsare), och Porsche 911:an, var ett stort steg även för en erfaren rallyförare.

– Det är klart att det var en väldig skillnad, men vi tränade mycket och gjorde många tester, så det tog inte lång tid för Åke att ställa om. Hans pappa (Rune Andersson) hade kört Mercedes tidigare och Åke var van vid bakhjulsdriften, säger Bosse Thorszelius.

1971 gjorde "Bryggarn" och Thorszelius sina sista tävlingar tillsammans, då en i en Porsche 914. Efter det året slutade Thorszelius med rally under lång tid och kom tillbaka först 1980 tillsammans med Harry "Sputnik" Källström.

"Bryggarn" slutade med rally i början av 70-talet och satsade på rallycross innan det blev historiska rallytävlingar.

I backspegeln

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!