Att Jonsson skulle skriva på för Rospiggarna var väntat. Han har varit i stort sett klar under lång tid, men papperen är påskrivna först nu.

– Andreas är en del av klubben. Han är mitt bollplank som jag pratar med väldigt ofta om allt som rör speedwayen. Han känner många av förarna, och det är bra för mig som inte är lika uppdaterad på den nya generationen, säger Teurnberg.

Förr i tiden fanns det ofta spelande tränare i fotbollen, även på elitnivå. Där fanns Rolf Zetterlund och Torsten Furukrantz som två kända exempel.

Andreas Jonsson är som en "åkande assisterande lagledare."

– Han är uppväxt i Hallsta och har sitt hjärta i den här klubben, säger Teurnberg.

Nu när Andreas Jonsson har skrivit på så fattas det bara en åkare i Rospiggarnas trupp. Eller är den klar?

Teoretiskt skulle startsjuan kunna se ut så här:

1) Jason Doyle 2,276

2) GlebChugunov 1,250

3) Andreas Jonsson 1,642

4) Jacob Thorssell 1,362

5) Max Fricke 1,439

6) Sam Masters 1,313

7) Kenneh Hansen 0,550

Då skulle det totala snittet bli 9,832, alltså klart under taket på 10,250. Som backup skulle Mikael Teurnberg ha Tero Aarnio och exempelvis Freddie Eriksson.

– Det är klart att jag skulle kunna köra med det laget, men vi ska ha in en gubbe till, det är bestämt. Men jag har inte bråttom, jag har tid på mig, säger Teurnberg och nämner sista datumet för övergångar – 1 december.

Plockar man bort Chugunov från startsjuan så har Teurnberg upp till 1,668 poäng att leka med. Han har sina krokar ute, det är naturligt, men vilken, eller vilka, förare det handlar om vill han inte tala om.

En titt i snittlistan gör att UNT kan spekulera:

Där finns Emil Sajfutdinov, som förstås inte blir kvar i Piraterna. Han har ett snitt på 1,648. Där finns även Mikkel Michelsen, svensk mästare med Smederna som har det förhållandevis låga snittet 1,456.

– Poängmässigt skulle de förstås kunna gå in i laget, säger Mikael Teurnberg.

Men att Sajfutdinovskulle bli rospigg är inte troligt. Däremot kan Michelsen vara ett hett namn.

Peter Kildemand (1,605) skulle kunna ha varit ett alternativ, men han uppges vara klar för nykomlingen Västervik. Även Robert Lambert (1,565) borde vara en intressant förare för Teurnberg.

– Jag är kall och tänker inte ge mig in i någon budgivning. Vi har en joker i Chugunov och det finns ingen anledning för mig att hålla på med någon klappjakt. Laget ska inte bli dyrare än det var 2017, säger Teurnberg.

Hur man än vrider och vänder och spekulerar så blir det samma slutsats: Någon av förarna i skiktet mellan 1,350 och 1,668 kommer med största sannolikhet att köra för Rospiggarna  – och då handlar det om en relativ toppförare ...