Publicerad: 2012-02-11 19:12, senaste uppdaterad: 2012-02-11 19:02
Läs upp
Det var deppigt i Siriuslägret efter 4-4 mot Kalix.
Foto: Oscar Segerström
Laddar...

Kvalfyllt poängtapp för Sirius mot bottenlaget

BANDY. I går kan slutspelståget ha rullat iväg från Uppsala. Bara 4–4 hemma mot bottenlaget Kalix gör att Sirius antagligen får inrikta sig på att undvika ett högst ovisst kvalspel för att klara sig kvar i elitserien.

Matchfakta

Sirius–Kalix 4–4
(3–1)

Målen: 1–0 Erik Sundin, 1–1 Johan Sundkvist, 2–1 Patrik Johansson, 3–1 Viktor Broberg, 3–2 Tuomas Mokko, 3–3 Simon Wiklund, 4–3 Andreas Eskhult, 4–4 Michail Zalataev.
Hörnor: 13–4.
Utvisningsminuter: 10–30.
Publik: 2 020.

Återstående matchprogram:
Broberg: Kungälv (b), Sirius (h), Bollnäs (b), V etlanda (h).
Gais: Sandviken (h), Vänersborg (b), Sirius (h).
Sirius: Broberg (b), Västerås (h), Gais (b).
Vänersborg: Kalix (b), Gais (h), Hammarby (b).



Det var många hängande huvuden i Sirius efter matchen. En del klubbor knäcktes i omklädningsrummet. En som inte var knäckt var tränaren Magnus Berglund, som vägrar att ge upp. Han har fortfarande en förhoppning om slutspel.
– Jag tittar bara uppåt i tabellen, säger Berglund när UNT frågar om har tänkt på vilket motstånd det skulle kunna bli i ett eventuellt kvalspel i bäst av två matcher.
Berglund skakar av sig sådana tankar. Han vill knappt svara på frågor som handlar om kval.
–Jag tänker inte så … Ibland hamnar man i ett underläge i svåra situationer, som vi har gjort nu, men vi har många exempel på lag som har vänt sådana här lägen, säger han.

Att Sirius tappade poäng hemma mot Kalix är förstås dåligt – milt sagt.
– Förlusten borta mot Vetlanda var i paritet med den här matchen. Det är jobbigt för grabbarna som skapade så många målchanser. Vi borde ha avgjort matchen redan i första halvlek, men vi är alldeles för ineffektiva, säger assisterande tränaren Mats Söderman.

Sirius hade 3–1 i paus efter mål av Erik Sundin, Patrik Johansson och Viktor Broberg. Sirius hade minst ett dussintal hyggliga målchanser – en handfull av dem rena drömlägen. Bland annat brände Christian Mickelsson en straff vid 1–0.
– Vi skulle ha haft 5–1 i paus, säger Magnus Berglund, som normalt brukar ha nära till leenden efter en match oavsett resultatet, men den här gången var ögonen sorgsna.

Det var i den här matchen som Sirius skulle ta två poäng och dessutom skaffa sig en bra målskillnad i jakten på en slutspelsplats. Det blev pannkaka av allt. Inte nog med att Kalix tog en poäng – på Zinkensdamm i Stockholm avgjorde Gais på övertid genom Magnus Muhrén. Sirius har hamnat i ett ytterst knivigt läge i tabellen.
– Vi är förstås besvikna. 5–1 eller 6–1 hade varit ett motiverat resultat efter första halvlek, säger Mats Söderman.

Sirius ska naturligtvis inte tappa 3–1 hemma mot Kalix. Kvitteringen till 3–3 kom efter 59 minuter, men bara fem minuter senare tog Sirius tillbaka initiativet när Andreas Eskhult gjorde 4–3 efter lite bök framför målet i samband med en hörna.

Sirius blev ängsligt på slutet – och det har vi sett förut. Därför kom inte 4–4-målet efter 82 minuter inte som någon överraskning.
– Vi måste berömma Kalix som aldrig ger upp, säger Söderman.

Tre matcher återstår – tre matcher där Sirius kanske spelar för sin existens.
– Vi har fortfarande chansen och den ska vi ta. Vi ger inte upp, säger Magnus Berglund, som alltså talar om Sirius slutspelsmöjligheter.

Det är tre fullpoängare som gäller om det ska bli slutspel – och samtidigt måste Broberg förlora mot Kungälv på söndagen, och mot Bollnäs. Dessutom måste Gais och Vänersborg tappa poäng lite här och där.
– Historien är full av vändningar, säger Magnus Berglund som till sist kostar på sig ett litet leende.

Av: Håkan Lundh hakan.lundh@unt.se

Kommentarer till artikeln
Mankan1
Tror du på allvar att jag tycker det här är kul. Det är för bedrövligt. Mina 28 poäng baserade jag på tidigare år och hur det såg ut efter halva serien, så för det behövde man inte varit någon större snille. Lagets problem är nog att de inte började kämpa om varje poäng, fick en känsla av att det här ordnar sig vilket är farligt. Risken är nu uppenbar att laget kommer få kvala sig kvar, då de återstående matcherna inte är de lättaste, då alla motståndare troligen har något att spela för.
KK, 13 feb 2012 kl 16:05
Spelsystemet, resultater och psykologi
Det som slår mig mest är passiviteten och försiktigheten i laget. Spelsystem eller psykologi. Vet inte. Men garanterat så startar denna processen med vad Berglund vill att spelarna skall göra.

Sirius har inte klarat att köra ifrån de dåliga lagen. Som jag ser det är det passivitet och inneffektivitet som ligger bakom. Det kan inte vara otur en hel säsong. Jag menar att Sirius är för defensiva, därför gör dom inga mål. Det är en blandning av spelsystemet och spelide.

Man kan inte lägga sig ned för att försvara en 1-2 målsledning i bandy när det är 20 minuter kvar. Det är doomed to failure.

Sedan Sirius inte kan ta in nya spelare så måste man få ut mer av spelarmaterialet idag. Mao nytt spelsystem eller ny ideologi.

Sirius som har problem mot dåliga lag... livsfarligt kval väntar
SvenS, 13 feb 2012 kl 15:39
Tränaren
ut med tränaren,alltså,berglund bandy har varit bra,men han har inte fått spelarna att utveckla detta spelsystem,det behövs några nya spelare med fart,med högre fart så funkar spelet,å inser man inte som tränare att man kört fast ,då måste någon ny in,eller ett komplement som kan hjälpa att utveckla spelet,å införa variation.för dom andra tränarna står ju inte för något nytt.(söderman,gabrielsson).
kalle, 13 feb 2012 kl 10:45
Med största sannolikhet så kvalar Sirius i år
Som jag ser det blir det kval för sirius. Oavsett om Sirius eller fansen inte vill inse detta.

Tror ni verkligen att ett kval blir lätt??

Sirius låg under 0-3 mot tillberga. Förlorade mot kalix borta och oavgjort hemma. Man spelade oavgjort mot gais, man förlorade borta mot vetlanda.

Sirius har haft anmärkningsvärt svårt att vinna de "enkla matcherna" i år.

Som jag ser det kommer detta fenomen förmodliget att sitta kvar till man gör några större förändringar i laget. I år kommer knappast detta att hända.

Nu får ni vakna!!
Det är en överhängande risk att Sirius åker ned i allsvenskan.

I kval blir det Ljusdal, Örebro, Kalix/Vetlanda och förmodligen Sirius. Detta blir inget lätt kval.

Sirius kan komma sist i kvaltabellen som man presterar nu.

Vakna upp!
SvenS, 12 feb 2012 kl 23:10
Sirius har många stora problem - Berglund måste bort
Sirius har många problem:

1. Berglund är ett problem. Han har flera problem: han vägrar att leva i verkligheten
:han ser inte i tabellen: han tänker alldeles för defensivt: han inser inte att det bästa försvaret i bandy är att ha en bra offensiv osv

2. Spelsystemet - Sirius är varken bra bakåt eller framåt. Hur många gånger i år har sirius slarvat på mitten?
Eller inte kunnat få inn bollen i mål?
Man är alldeles för passiva. Det fungerar inte i bandy
Berlunds fel detta

3. Man har bra spelarmaterial men får inte ut kapasiteten.
Som jag ser det är det passiviteten, spelsystemet och mentaliteten detta står på. Kollektiv kollaps.
Berglund får ta på sig detta också.

4. Laget verkar mentalt svagt.
Berglund får ta på sig detta.

Alla problem leder tillbaka till Berglund Mvh
SvenS, 12 feb 2012 kl 23:02
Tränaren
Berglund UT,Minst tre nya spelare(etablerade).
kalle, 12 feb 2012 kl 21:01
@KK
Är det kul att ha rätt??
När du skrev att det krävdes 28 poäng,var sirius med i slutspelsrecet, men det slog du i från.
Men när nu Sirius är borta från slutspelsrecet vill du bara leka ströks och visa att du har rätt, sådant kallas för bessewisser.
mankan1, 12 feb 2012 kl 20:40
Och det står jag för
Javisst "Ture", det får stå för mig, och jag står dessutom för det personligen!!

Nu är jag tack och lov så gammal att jag kan se tillbaks på många ljuva bandyminnen om såna som du och Håkan Tramsin mer eller mindre tvingar mig att sluta gå.

För övrigt är jag för en gångs skull glad att Uppsala kommun har givit långbänken ett ansikte. Jag är ju så otroligt gammaldags att jag tycker om att se bandy utomhus. Och nog föredrar jag en bandyportfölj före att sitta och se bandy från restaurangplats!
Garry N, 12 feb 2012 kl 20:33
Tippade inte så dåligt
Efter halva serien tippade jag att det skulle krävas 28 poäng för att vara säker på slutspel. Nu när slutet närmar sig så visar det sig att det inte var så tokig analys. Mankan1 ville inte hålla med då, men kanske nu. Jag hade även på känn att Broberg skulle vinna mot ett Kungälv som inte behövde gå för fullt.
KK, 12 feb 2012 kl 19:05
En sån här säsong finns inte igentligen.
S-GAIS, Rutten is o Makrillarna var rätt bra, men sett till spel o målchanser så skulle de våra vunnit.VSK-S, en rejäl överkörning och man undrar om alla grabbarna var friska. S-Broberg, hur gick det till, det ena laget var ju så mycket bättre. Kalix-S, vad en annan minns hade grabbarna matchen, men sen studsade det till.S-Edsbyn, det ena laget satt chanserna.Vetlanda-S,tremålsledning tappad på några minuter o i paus skulle det varit en 5 målsledning.S-Bollnäs, fyra hörnmål i baken mot århundradets tråklag.Tillberga-S, vissa matcher går inte att undvika att vinna.SAIK-S, här blev det en torsk fair and square mot ekodoparna.S-Kungälv, faktiskt, ibland kan livet vara rättvist. Och sen har det bara rullat på i den stilen hela djävla säsongen.
Janne Johansson, 12 feb 2012 kl 18:47
Nu blir det inget slutspel!
Nu när Broberg vann bort mot Kungälv blir det inget slutspel, men innan den matchen var spelad så fanns chansen fortfarande.
mankan1, 12 feb 2012 kl 16:56
Broberg vinst
M. B chansen finns fortfarande trots att Broberg vann i Kungälv. Nej, se sanningen, Sirius i år är inget slutspelslag, tråkigt för oss som älskar laget men vi måste inse att laget kört fast. Det behövs en nystart om inte laget och förening skall fortsätta att sjunka. är så besviken.
KK, 12 feb 2012 kl 16:17
Garry?
Fokuseringen blir lätt patetiskt om namnet på en skribent (jag) är mer intressant än åsikterna. Förändringar? Marginalsport? Världens vackraste sport? Plocka först och främst bort etiketten "bandyportfölj med termos och plunta", Snoddas, småskalig romantik om diverse avsomnade småorter i Hälsingland mm. Inse sedan att samtliga elitserieklubbar MÅSTE ha inomhushall, se bara vilket publiksnitt EN DEL lag har, jag sa inte ALLA. SPELARNA ratade för många år sedan en FÖRÄNDRING till en större boll så HELA SPELET kunde bli mer publikvänligt, läs BOLLEN SKULLE SYNAS i tv. Men fåntrattarna till spelare ratade som sagt NÅGRA FUTTIGA MILLIMETER, klapp på huvudet till dem. Världens vackraste sport??? Hur bedöms det? Åsikten får stå för dig, Garry, jag vill se FÖRÄNDRINGAR om bandyn ska överleva!
Ture Turesson, 12 feb 2012 kl 15:26
Saknas ödmjukhet
Hörde ett påstående från Sirius spelare i början av säsongen, tror det var efter Brobergsmatchen, det lät så här, vi är för bra för att ligga därnere i tabellen. Kanske trodde spelarna och ledningen på fullt allvar att det kommer ordna sig, vi är så bra att vi skall vara med där uppe. När sedan inte poängen kom då var det för sent att inse verkligheten, fortfarande när loppet är kört så säger manager Magnus Berglund, vi siktar på slutspel. Vilken tror på det han säger, hade varit bättre att säga, nu gäller det att slippa kval.
KK, 12 feb 2012 kl 12:19
Jag håller på Magnus Berglund.
Skulle han ge upp kanske, fast chansen finns kvar? Om inte det här debaclet fungerar som väckarklocka finns inget hopp iallafall.Allt avgörs ikväll om Kungälv tittar uppåt i tabellen eller bara ställer ut grillorna. Även detta förutan har BlåSvart både Broberg o GAIS kvar.Kämpa på grabbar om så bara för att undvika ett kval. Vad gäller missade målchanser så kan man diskutera i vad mån Berlund har skuld i det. Om en annan inte är fel underrättat så har det tränats en hel del på avslut, hörnor o straffar. Alla dom följt laget under säsongen vet att med en "normalutdelning" på chanserna skulle vårt lag haft 8-10 pinnar till. Lätt! Ibland går det troll i det hela o vi lär knappast få uppleva något liknande igen. En sån här säsong finns igentligen inte.
Janne Johansson, 12 feb 2012 kl 11:24
Bara att beklaga och gå vidare
Det är bara att beklaga, blir dessvärre inget slutspel, punkt.
Tråkigt, men så är det i sportens värld.
Sirius har verkligen inte haft en medvinds säsong, varit bitvis, eller till största delen ineffektiva framför mål. Det har bidragit till att slutspelet inte nås, enligt mig.
Men som sagt, bandyspelare är inte mer än människor dem heller, och säg vem i Sirius trupp som INTE hade velat spela slutspel. Ses nästa år!
KÄMPA på, SVART och BLÅ!
Eken, 12 feb 2012 kl 7:38
Sirius
Tyvärr gick det inte så bra i år men om det blir kval till allsvenskan lär det väl inte vara problem. eller? Allsvenskans lag brukar ju spöa skiten ur div. 1 lag

hawa, 12 feb 2012 kl 0:52
Löjligt!
Nu får det fan var nog med flosklerna från Berglund.

Detta j-la lag ska spela slutspel, punkt slut. Vilken j-la tränare som helst hade fått dem dit.

Sirius har i Uppsala en fantastisk bandypublik och potential som man helt enkelt håller på att slänga rätt ner i åjäveln och ingen ställer Berglund mot väggen med detta superfiasko. Om inte tränaren ser problemet i och med sina uttalanden om att han tror fortf på slutspel är han jävligt naiv och def inte med i matchen. När ryktena går att spelare inte vill komma till Sirius pga Berglund är det fan dags att entlediga Berglund efter säsongen. Vilken tror att Putte J spelar i IKS nästa år?
Om nu någon spelare underpresterar kan inte Berglund rå för, men nu har hela laget varit kalkon hela säsongen får han fan ta ansvaret.
Allt är pajas..
MB, 12 feb 2012 kl 0:51
Håller med om det mesta Garry.
Men en okey insats spelmässigt? Den här och matchen mot saik på Studan. Undrar om det inte går slängar av barnförlamning i gänget ibland. Eller sitter det i skallen och är nåt dom inte kan ta sig ur?
Janne Johansson, 12 feb 2012 kl 0:11
Stora förändringar???????
Ture Turesson, eller vad du nu heter, varför vill du få till stora förändringar i världens vackraste sport??? Bandy kommer aldrig att locka publiksiffror som hockeyn eller fotbollen... Men vad är felet i att vara en marginalsport??

Men visst, vi kan ta bort hörnorna, skapa högre sarger, kanske ändra klubborna lite... eller förresten, varför ska vi ha en boll???

Är det inte trevligt att försöka odla bandyns särart och inse att vi aldrig blir Sveriges största publiksport, mer än en gång om året?

Och hallar... har vi inte redan innebandy??

För övrigt, ett kvalspel mot ett hungrigt Örebro låter hemskt i mina öron. Dessutom tycker jag vi gjorde en spelmässigt ok insats idag, men effektiviteten framför mål... ghaaaa!!!

mvh
Garry Nilsson (som verkligen heter så)
Garry N, 11 feb 2012 kl 23:06
Äldre inlägg »
sportforum
allsvenskan

 

facebook.com/Lans.Legue

torsdag 24 maj

REPORTAGE:
Läs om Uppsalastudenterna som siktar på EM-guld i sommar.

Köp UNT som E-tidning

Har du en åsikt? Stor eller liten, spelar ingen roll. Mejla till sportchefen@unt.se

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »