På tisdagen togs det första symboliska spadtaget för bygget av den 1 394 meter långa motocrossbanan av Urban Axelsson, Bengt-Olov Eriksson (kommunalråd i Tierp) och Lars Ingeberg (näringslivschef i kommunen).

– Med rallycross på Tierp Arena får vi ytterligare ett ben att stå på i vår verksamhet. Det här är ett otroligt viktigt steg för att vi ska kunna fortsätta att utveckla anläggningen, menar Urban Axelsson.

Arbetet med att schakta undan jordmassor har redan börjat samt att förbereda för den sju meter hög velodrom som ska finnas i den enda änden av banan. Per Eriksson som är anläggningsansvarig på Tierps Arena räknar med att schaktarbetet pågår i fyra veckor till.

Artikelbild

| Ritning. Här visar Urban Axelsson hur den 1 394 meter långa banan ska se ut. Kostnaden för banan är beräknad till tio miljoner kronor.

– När det är klart så kommer vi att börja arbeta mera i detalj med utformningen av själva banan, förklarar Per Eriksson.

Planen är att banbygget ska vara klart den sista maj i år.

– Det är en nödvändighet om vi ska hinna med att finjustera och få ordning på alla detaljer till det är dags för den nordiska finalen i rallycross på banan den sjunde oktober, säger Urban Axelsson.

Banan kommer att ansluta till befintliga dragracingbanan och tanken är att de läktare som används vid dragracingtävlingar även ska användas när det är rallycross.

Artikelbild

| Jord. Arbetet med att schakta undan jordmassor har redan börjat. Till den sista maj i år är det tänkt att banan ska vara klar.

– Planen är att det ska finnas plats för 25 000 åskådare som ska kunna ha överblick över hela rallycrossbanan, förklarar Urban Axelsson.

Varför väljer ni att satsa på att just bygga en rallycrossbana?

– Dels är sporten stor i Sverige, men i dagens samhälle handlar mycket om att saker ska gå snabbt samt att det ska vara enkelt och smidigt. Ett heat i rallycross går snabbt och genom att utnyttja befintliga läktare som används vid dragracing får publiken tillgång till bra och bekväma sittplatser där de kommer nära spänningen på banan, förklarar Urban Axelsson.

I arbetet med att designa banan har Tierp Arena fått hjälp och råd av flera av de stora världsnamnen inom rallycrossen.

– Banan är ritad på ett sådant sätt att det ska kunna köras stora mästerskap på den i framtiden, förklarar Urban Axelsson.

Enligt Axelsson finns det tankar från Tierp Arenas sida att få VM i rallycross till banan år 2021.

– Det finns mycket som talar för att VM då ska köras med elbilar. Men ska det bli verklighet med VM här så krävs det att vi bygger laddningstationer för elbilar, säger Urban Axelsson.