Lambert är en lovande engelsman, fyller 20 år under våren 2018.

Bortsett från några polacker, som Maksym Drabik, så har Rospiggarna tre av världens mest lovande förare i truppen: Lambert, Gleb Chugunov och Max Fricke.

Den gångna säsongen körde Lambert fem matcher för Masarna i elitserien och snittade på dessa 1,565. Han körde in 11+0 poäng på sju heat från reservplats när Masarna körde oavgjort mot Rospiggarna på HZ bygg Arena.

På Brovallen i Avesta tog han 8+1 poäng på fyra heat, men det var mot ett försvagat Rospiggarna. Han slog dock Max Fricke tre gånger i den matchen.

I England körde han för Kings Lynn och på 23 grundmatcher tog han 199 poäng. Ett snitt på 1,87 (2,00 med bonus) – om man översätter till svenska snittsiffror. I Kings Lynn har han kört tillsammans med bland andra Chris Holder.

Med i Rospiggarnas trupp finns också den lovande ryssen Gleb Chugunov (1,250), som körde oerhört bra på lag-VM under sommaren, och Tero Aarnio (0,500).

På papperet är det här ett starkare Rospiggarna än det lag som Mikael Teurnberg hade 2017.

– Ja, det är betydligt bättre. Sedan ska vi få ihop det som lag också, men nu har jag kunnat jobba mer fritt än vad jag kunde i fjol, när jag var ganska låst vid snitt, säger Mikael Teurnberg.

Det kan bli så att minst fyra förare, Robert Lambert, Sam Masters, Max Fricke och Jacob Thorssell, blir aktuella att köra som reserv.

Rospiggarnas lag var uppbyggt på ett liknande sätt när man tog SM-guld 2016. Den säsongen körde alla förare utom Jason Doyle på reservplatsen någon gång.