Uppsala Basket söker en sportslig vändning efter en tung period och hoppas att nytillskotten Anton Gaddefors (tillbaka på allvar efter skada), Carl Engström (värvad tack vare externa finansiärer) och Oluoma Nnamaka (comeback) ska ge en skjuts i rätt riktning.

Än viktigare är dock spelet som just nu sker utanför basketplanens linjer. Höstens larm om konkurs har fått hjul att snurra, men Uppsala Baskets ekonomi är fortsatt hårt ansatt.

– Folk får inte tro att faran är över. Fram till januari har vi gjort det riktigt bra, men det är nu vi kommer att stå inför de stora utmaningarna, säger styrelseledamoten Viktor Petrovski, som meddelar att klubben måste dra in närmare två miljoner kronor för att klara de löpande utgifterna under våren.

– Vår stora utmaning är att klara den här säsongen. Klarar vi den ser vi stora möjligheter att få en betydligt större kostnadskontroll framöver, säger Petrovski.

Undertonen är att de längre spelarkontrakten som skrevs inför den förra säsongen ska ses över. Bara Axel Nordström och Anton Gaddefors står under kontrakt inför nästa säsong.

Mycket gjordes under hösten. Klubben har hållit öppna krismöten, anlitat en ny klubbdirektör i Christer ”Chribba” Sjögren och arrangerat en lyckad ”säljboost” där Uppsala Baskets spelare, ledare, styrelse och kansli tillsammans med Hitta.se samt tjugo säljare från Internetbroker sålde in sponsorpaket inför gratismatchen mot Borås den 20 december.

Gensvaret från Uppsalas företag var enormt och vid dagens slut hade de lyckats sälja över 200 paket och jobbat in över 800 000 kronor.

– Jag har suttit i styrelser förut och det som Uppsala Basket har gjort under hösten är unikt. Klubben är verkligen öppen och berättar exakt hur det ligger till. Det är många andra som har varit i vår situation och som inte har varit öppna, och tror att det ska lösa sig av sig självt. Det är viktigt att berätta hur det ligger till, säger Viktor Petrovski.

Eric Hoh, ekonomiskt ansvarig i styrelsen, fyller i:

– ”Säljboosten” visar på ett stort engagemang från alla håll och kanter, men då vi saknar en reguljär säljorganisation är det fortfarande en stor utmaning som väntar oss under våren, säger Eric Hoh.

Uppsala Basket annonserar just nu efter en säljare till sin organisation, men rekryteringen kan ta tid. Diskussioner om framtiden förs också mellan de tre föreningarna Uppsala Basket herr, Uppsala Basket dam och KFUM Uppsala Basket ungdom där ett utökat samarbete är på tapeten.

– Mycket av kärnverksamheten är fantastiskt bra, men vi har inte lyckats med den kommersiella försäljningen. Den intäktsmässiga basen för att vara ett återkommande topp fyra-laget saknar vi i dag. Vi tror att det finns bärkraft för den vision vi har, men det kommer att ta tid. Det är en två- eller treårssatsning vi pratar om, säger Eric Hoh.