När den framgångsrika Uppsala­cyklisten bytte tävlingsgren var det nog många i Cykelsverige som höjde på ögonbrynen.

– Jag har väl inte bytt helt och hållet, utan mer bytt fokus då jag tycker cykelcross är roligare. Det kräver både huvud och fysik och kräver inte lika mycket fokus på uthållighet som i vanlig cykel, ­säger Ida Erngren om valet.

Ida började med cykel relativt sent och hade tidigare enbart hållit på med simning. Inom cykelsporten gjorde hon dock något av en raketkarriär och slutade sjua när hon deltog i SM i landsvägscykel första gången 2013. Året efter tog hon medalj då hon blev trea, innan hon i somras svensk mästare i kortdistans och silvermedaljör i linjeloppet. Sedan SM-succén på landsväg är det dock cykelcross som är huvudspåret numera. Efter utflykter i många olika klubbar tävlar hon numera för Upsala cykelklubb.

Artikelbild

| Stjärna på två hjul. Ida Erngren från UCK är dominant på hemmaplan i den relativt okända cykelsporten cykelcross. Nu vill hon slå igenom även internationellt inom sin genre.

– Från början hade jag inga planer på att tävla, utan jag såg det som bra konditionsträning. Men jag blev fast, eftersom jag tyckte det var roligt.

Det stora affischnamnet inom svensk cykelsport, OS-guldmedaljören Jenny Rissveds, vann det svenska mästerskapet i cykelcross både 2015 och 2016. Nu är det Ida Erngren som dominerar. Upsala CK-cyklisten har vunnit samtliga cykelcrosstävlingar i CX-pokalen och SWE Cup som hon har ställt upp i under året.

Sporten, som från början sågs som en träningsform för tävlingscyklister när det inte var säsong, har sakta vuxit i popularitet. I Sverige är det nog många som inte riktigt vet vad cykelcross är.

Hur skulle du beskriva det?

Artikelbild

| VM nästa. Närmast har Ida siktet inställt på VM i början av nästa år.

– Man tävlar med en landsvägscykel fast den har bredare däck och större mönsterdjup. Cykeln är utrustad för att klara olika former av terräng. Banan är mellan 2,5 och 3,5 kilometer lång och underlaget består av gräs, grus, asfalt, sand, lera och skogsstigar om vartannat. Därutöver tillkommer hinder och backar, vilket gör att man ibland tvingas kliva av cykeln och springa med den för att snabbare komma fram, säger Ida Erngren.

Cykelcross är dock långt ifrån ett nytt fenomen i Sverige utan har utövats sedan 1970-talet. Det var emellertid först för omkring tio år sedan som sporten verkligen blev etablerad. Den är också publikvänlig då de tävlande kör flera varv runt korta banor, vilket gör att publiken ser cyklisterna nästan hela tiden. För den som inte är så väl bevandrad i cykelsporten kan tidtagningen verka avancerad.

– Den skiljer sig från vanlig landsvägscykel genom att man ska ta sig runt banan på en viss tid, som beräknas utifrån hur lång tid det tagit för dem som är i ledning att cykla de inledande varven. Detta gör att man inte på förhand vet hur många varv man kommer köra, berättar Ida Erngren.

– Tidsräkningen är därmed kopplad till det enskilda loppet och gör att man tävlar mer intensivt. Sammanlagt håller en tävling på mellan 40 och 50 minuter.

När man hör Ida berätta om cykelcross är det uppenbart att sporten är tämligen långt från de betydligt mer glamorösa Tour de France och Giro d’Italia.

Att byta vanlig cykel mot ­cykelcross, känns det lite som ett nedköp?

– Ja, men samtidigt passar det mig bättre. Det är något mindre taktik jämfört med vanlig cykel, där man kan ha fördel av att ligga bakom någon. Cykelcross är på så sätt lite ärligare, det är mer man mot man. I cykelcross är det heller inte samma fokus på uthållighet, då det är mer intensivt.

Närmast har Ida siktet inställt på VM i början av nästa år.

– Jag hoppas kunna delta i VM i Nederländerna som går i februari. Förbundet har satt upp vissa kriterier som man ska uppfylla för att få åka dit. Det krävs att man presterar bra resultat på en världscuptävling, så kvalificeringen i Belgien på annandag jul blir lite av sista chansen för mig, säger hon.

Cykelcross har än så länge sitt starkaste fäste i de traditionella cykelländerna Belgien och Nederländerna, framför allt i den flamländska delen av Belgien där sporten är en riktig publikfest. Ida tror dock att den är på frammarsch även här. Sverige har också ”fördelen” av att ha en lång icke-säsong för landsvägscykel, vilket skulle kunna innebära en tillväxt­potential för cykelcrossen.

– Det finns diskussioner om att sporten ska vara med i vinter-OS, men det tror jag kommer dröja. Däremot kommer sporten definitivt att växa i Sverige. Det är den roligaste cykelsporten att titta på.