• torsdag 23 oktober 2014
En förmiddag off tennis Jossan on Tour Jossan on Tour
Vädersponsor:

BMW 118d

Miljöbilar behöver inte vara tråkiga och stela. BMW 118d är ett bra exempel på en miljöbil som är rolig att köra. Med sin starka dieselmotor går bilen som ett skott och vägegenskaperna är riktigt underhållande, åtminstone på sommaren.
BMW:s sportiga lilla 1-serie finns nu i en miljömedveten version men det innebär inte att bilen blivit tråkigare, tvärtom.
Det ligger i och för sig inte i BMW:s anda att släppa en bil som inte är snabb och kul, då får det hellre vara. Men motorteknikerna hos BMW tog fram datorerna och lyckades få ned förbrukningen på motorn. Dieselmotorn är i grunden samma motor som sitter i 120d men där lämnar den 177 hästkrafter. 118d har 143 hästkrafter och hela 300 Newtonmeter vilket räcker mer än väl för både sportig och normal körning.
Att köra BMW 118d på under en halvliter milen vid blandad körning är inga problem, på landsvägen kryper förbrukningen under 0,4 liter per mil om du tar det försiktigt. Även i stan går det snålt och en liten bidragande orsak är att motorn stänger av sig när du stannar vid rödljuset, när du ska iväg igen hoppar motorn igång igen och det känns varken störande eller segt. Start- och stoppfunktionen fungerar bara ned till tre plusgrader så under delar av året får vi inte utnyttja systemet här i Sverige.

En annan bränslesparande åtgärd är att motorn inte behöver dra runt på generatorn i onödan. När bilen bromsas kopplas generatorn in och laddar batteriet.
Av alla miljödieselbilar är det få som slår 118d i kraft och smidighet, motorn går mjukt och fint och det finns rejält med kraft ända från botten.
På sommarvägen är 118d riktigt underhållande. Den lilla kompakta bilen har fina köregenskaper och bakhjulsdriften skjuter på ut ur böjarna utan att göra bilen sladdrig.
Provbilen har lite hårdare fjädring än standard och det är helt klart en onödig extrautrustning. Redan i standardutförande är BMW:s fjädring ganska fast och med sportfjädring rent av stötig. Däremot går bilen grymt tyst oavsett underlag, varför kan inte fler biltillverkare göra tysta bilar?

BMW:s sportiga profilering syns på däcken (fast de hävdar att det är av miljöskäl). Min 118d är skodd med vinterdäck som passar bäst i hög fart på en torr autobahn, i snö och is har de ingenting att göra. Faktum är att jag inte kan minnas när jag senast körde en bil med sämre vinteregenskaper. BMW 118d är helt värdelös och rent av livsfarlig med fel däck och det spelar ingen roll att antisladdsystemet hör till världens bästa. I isspåren på vägen kastar bilen fram och tillbaka och där det är riktigt halt, i skuggan i kurvan är friktionen så dålig att systemen knappt förstår att bilen fått sladd. Och att köra med antisladdsystemet urkopplat är förenat med livsfara och passar bara på en sjöis eller avlyst bana.
Lätt pinsamt blir det också utanför affärn där jag måste be om putthjälp för att marken lutar en aning och jag inte tar mig ut från parkeringen. Med BMW 118d och autobahndäck kör jag fast fler gånger på en vecka än jag gjort de senaste åren ... Obegripligt att BMW vågar släppa i väg en så uselt utrustad vinterbil.
För den som vill köra sportigt och miljövänligt finns inte många alternativ och BMW 118d är absolut ett av de roligaste valen men som sagt, skippa sportchassit och köp riktiga vinterdäck, eller låt bilen stå i vinter.
 
  • Senaste nytt
  • Senaste sport