• lördag 29 november 2014
DJ: Skybar, All_Blues Karolinas dj-blogg Karolinas dj-blogg
Vädersponsor:

En udda fågel i bilparken

Det här är sportbilen som drivs av en bensinmotor utan några cylindrar och som har en coupékaross med fyra dörrar. Mazda RX-8 är onekligen en udda fågel i vår herres allt mer likformade bilpark.

Redan när man vrider om startnyckeln och motorn snurrar igång så är det något som inte stämmer. Ljudet. Den låter inte riktigt som andra bilmotorer. Dessutom kan man verkligen tala om att motorn "snurrar" igång. För i den här maskinen finns inga kolvar som åker upp och ned i några cylindrar - här snurrar hela motorinnehållet runt, runt, runt.
Mazda RX-8 drivs nämligen av en tvåskivig wankelmotor. Och faktiskt är det här numera den enda bilmodell i världen som får kraften från just en wankelmotor.
Uppfinnaren hette Felix Wankel, föddes 1902 i tyska Lahr och konstruerade sin första rotationsmotor redan på 1930-talet. Det gjordes försöksmotorer både för flyg och marint bruk men hela testanläggningen förstördes av fransmännen i andra världskrigets slutskede.
På 1950-talet återupptog Felix Wankel sitt motorprojekt, han fick ett kontrakt med NSU och 1963 premiärvisades NSU Spider med wankel på bilsalongen i Frankfurt. 1967 kom också sportbilen Mazda Cosmo med wankelmotor. Och sen ville plötsligt alla vara med - Mercedes, VW, Porsche, Citroën, Yamaha och till och med Rolls Royce köpte licenser till motorn.

Avgaser och bensinpriser
Men skenande bensinpriser och ökade krav på avgasrening gjorde snabbt wankelmotorn ointressant. Den mest tillverkade modellen, Ro80, byggd av Audi, lades ner 1977.
När Felix Wankel dog 1988 var det bara Mazda som arbetade med hans motorkoncept och till i dag har den japanska fabriken byggt två miljoner wankelmotorer, huvudsakligen för sportbilen RX-7.
Men den motor som sitter i RX-8 är helt ny och är döpt till Renesis. Den här wankeln har både insugs- och avgasportar placerade i de så kallade sidohusen medan den förra motorn hade perifera avgasportar. Den här lösningen ger en effektivare förbränning. Den nya motorn saknar också turbo - men har ändock mer effekt. Men fortfarande är den rätt törstig. Fabrikssiffrorna i faktarutan stämmer dåligt med verkligheten.

Bara 1 300 cc
Cylindervolym kan man ju inte tala om i en wankelmotor men varje roterande skiva har en volym motsvarande 654 cc. Eftersom motorn har två skivor är den totala motorvolymen alltså 1 308 cc. Ur denna förhållandevis lilla motor tar man ut 231 hk.
Men den kräver varv. Massor av motorvarv. Precis som en äkta sportvagn. Maxeffekten uppnås inte förrän vid 8 200 varv och motorn känns tunn upp till 3 000 varv. Så ska man ha riktigt roligt ska man växla flitigt och gasa mycket.
Annars är det väl bakdörrarna som är det roligaste med den här bilen. Just det, bakdörrar på en sportcoupé. Och de har gångjärnen i bakkant och öppnas bakåt. Precis som på en gammal droska.
För den som vill ha något annorlunda, som sticker ut och till och med låter annorlunda, är RX-8 ett prisvärt val. Men för den som inte vågar satsa på en udda fågel är RX-8 nog det mest udda som går att uppbringa.

Fakta/Mazda RX-8

Pris: 365 000 kronor

Motor: Frontmonterad 2-skivig wankelmotor med bränsleinsprutning, 2x654 cc, tre sidohusplacerade insugsportar och två avgasportar per rotor. Effekt: 231 hk (170 kW) vid 8 200 varv/min, vridmoment 211 Nm vid 5 500 varv/min.
Bränsleförbrukning: 11,4 l/100 km
Miljöklass: 2005
Chassi: Bakhjulsdriven med differentialbroms. Fram- och bakhjulsupphängningar med dubbla triangellänkar och skruvfjädrar. Kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 443, bredd 177, höjd 134, axelavstånd 270 cm. Tjänstevikt 1 465 kg. Maxlast 350 kg. Bagagevolym 290 liter. Släpvagnsvikt 1 200 kg.

BETYG +++

Konkurrenter i klassen:
Alfa GTV 302 900 kr ++
Audi TT 1,8T Coupé 378 000 kr +++
Toyota Celica 1,8 T-Sport 310 000 kr +++
Porsche 911 Carrera 730 000 kr ++++

PLUS & MINUS
+ Köregenskaper
+ Motorljud
- Bränsleförbrukning
- Vägljud



 
  • Senaste nytt
  • Senaste sport