• fredag 31 oktober 2014
TV: Lundberg besviken Bandybloggen Bandybloggen
Vädersponsor:

Mazda 6

Så här tycker UNT.se:

Den är släkt med nya Volvo S80 och nya Ford Mondeo men absolut inget syskon. På sin höjd kusin. Kusin vitamin. För nya Mazda 6 är en fräckare och fräsigare bil än sina europeiska släktingar.
Det har länge ryktats om att helt nya Mazda 6 skulle bli ännu en familjemedlem i Ford-koncernens syskonskara där navelsträngarna redan klippts till nya Volvo S80/V70 och nya Ford Mondeo/Galaxy. Mazda ingår ju också i Ford-sfären och nya lilla Mazda 2, som nyligen lanserats, är syskon till kommande Ford Fiesta. Nuvarande Mazda 3 är dessutom syskon med Ford Focus och Volvo S40.

Men man behöver bara jämföra yttermåtten för att inse att nya Mazda 6, som når Sverige i vår, inte är byggd på samma plattform som nämnda Volvo- och Ford-modeller. Den nya sexan är visserligen större än sin föregångare men markant mindre än sina europeiska kusiner. Hela nio centimeter smalare än Ford Mondeo och tolv centimeter kortare mellan hjulaxlarna. Och ett par hundra kilogram lättare.
Mazda-teknikernas förklaring till att man valt att bygga den nya bilen på en egen chassiarkitektur, delvis hämtad från förra generationens Mazda 6, är att man tycker den är bättre än Fords. Mazda 6 har bland annat en mer avancerad framvagn. Fast på japanskt artigt manér säger man det inte rent ut.
Mazda står ju också friare från Ford, som äger 25 procent i det japanska företaget medan exempelvis Volvo är helägt.
Trots att Mazda valt en elektrohydraulisk styrservo för att spara energi så är bilen mycket reaktionssnabb och följsam runt racerbanan EuroRing utanför Budapest, dit den första lite småhemliga provkörningen förlagts.
Där möter jag också chefdesignern Youichi Sato, som förklarar den nya bilens mer aggressiva linjeföring med att man inte längre sneglar på sina utländska konkurrenter utan skapar egna "japanska" former. Han återkommer gång på gång till vad han kallar "conflicting elements".
I övrigt har massor av jobb lagts ner på att få bilen tystare och att ge interiören mera premiumkänsla. Det förstnämnda är svårt att bedöma på slät och fin asfalt men att bilen känns mera ombonad är desto enklare att konstatera.

Nya Mazda 6 har blivit rymligare men sittdynorna är fortfarande korta och tre vuxna i bredd i baksätet är inte kul.
Den gamla 2,3-litersmaskinen har blåsts upp till 2,5 liter och ger nu 170 hk. Kvar sen tidigare är 1,8- och 2,0-litersmotorerna plus dieseln, som blivit något tystare och något snålare.
Den nuvarande upplagan av Mazda 6, som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Nästan hälften exporterades till Europa med Tyskland som bästsäljande land. I Sverige har modellen sålts i 11 000 exemplar, huvudsakligen i kombiutförande. Den svenske importören tror att kombin kommer att ta en ännu större andel när nya Mazda 6 kommer hit i vår. Tyvärr fanns ingen kombi klar för provkörning.
 
  • Senaste nytt
  • Senaste sport