• fredag 31 oktober 2014
Pulverisering High & Low High & Low
Vädersponsor:

Volvo V70

Så här tycker UNT.se:

Det här blir svenskens nya folkbil. Volvo V70 med basmotorn på 140 hästar är det bästa göteborgarna just nu kan erbjuda. Och det billigaste. Fast det handlar ändå om nästan en kvarts miljon kronor. Svenska folket har fått dyra vanor!
Som vi tidigare berättat har nya Volvo V70 bara namnet kvar från sin föregångare. Inte en plåtbit och inte en enda chassidetalj är densamma.
Som vanligt när det gäller Volvo så introduceras nya bilmodeller från toppen, det vill säga med de dyraste modellvarianterna först ut. Hittills har köparna alltså bara kunnat handla de två turbo-versionerna på 200 respektive 250 hk. Och det har man gjort långt över förväntan.
Volvo hade räknat med ungefär 3 000 köpare i Sverige fram till i maj. Det kom 7 000!
När man nu släpper de mera folkliga varianterna, med motorer utan turbo, väntas en smärre invasion hos Volvohandlarna. Än så länge är produktionen av den nya bilen igång enbart vid fabriken i Torslanda. Först om ett par veckor rullar fabriken i belgiska Gent igång.

Pruta på hästarna
Redan i valet mellan de två turbobilarna på 200 respektive 250 hästar rekommenderade vi utan att blinka den motorsvagare varianten, som har en betydligt trevligare karaktär.
I valet mellan de nya motorvarianterna på 140 respektive 170 hästar gäller samma besked: välj den motorsvagare modellen!
Det skiljer 10 000 kronor. Från 234 000 till 244 000 kronor. För de pengarna får du bara ett annat chip till motorstyrningsdatorn. Spendera istället slantarna på något utrustningspaket så får du mera valuta för pengarna.
Motorn på 140 hk är helt enkelt den mest optimerade drivkällan, som ger en behaglig och tyst gång, som drar bäst på låga varv och ger den bästa driftsekonomin. Motorn på 170 hk kräver mera varv för att trivas och är lite tunnare i botten. Däremot vinner den klart vid snabba omkörningar. Då har den mera kraft över medan den mindre motorn "tar slut" kring 5 000 varv/min.

Förnyade motorer
I grunden är det samma motorer i både gamla och nya V70 men jämfört med de motorer utan turbo som vi lärde känna i den gamla modellen är de nya både snålare och renare.
Volvos tekniker har förfinat motorerna ytterligare med fokus på miljö. De viktigaste utmaningarna har varit att få katalysatorn att starta tidigare, att minska utsläppen som motorn ger före katalysatorreningen och att minimera utsläppen även vid snabba körförändringar.
- Vår utmaning har i princip varit att göra motorerna renare utan att tumma på köregenskaperna, säger Mats Fredriksson som varit projektledare för de 5-cylindriga sugmotorerna hos Volvo.
För att klara de här utmaningarna har motorerna förnyats på ett dussintal punkter och försetts med en motorstyrningskapacitet som är många, många gånger större än den som styrde Apollo-projektets månlandare.
Katalysatorn är numera också integrerad i själva grenröret, vilket halverar katalysatorns starttid vid normaltemperatur. Det i sin tur ger avsevärt mindre utsläpp i den kritiska startfasen.
Sammantaget har de tekniska förändringarna lett till att utsläppen av kolväten (HC) och kväveoxider (NOx) är 65 procent lägre än de europeiska krav som införs 2005. Utsläppen från de nya motorerna ligger också 50 procent under de amerikanska kraven.

Bensinsnål
Det man som förare först märker när den nya motorn startar är att tomgångsvarvet rusar upp lite högre än vanligt. För att katalysatorn fortare ska bli varm och "tända". Det tar knappa 30 sekunder, sen sjunker tomgångsvarvet ner lägre än vanligt. För att spara bensin.
Sen överraskar alltså 140-hästarsbilen mer än den på 170 hk.
Den är tveklöst trevligast att köra i normal vardagstrafik.
På papperet drar den bara två centiliter mindre bensin per mil än den motorstarkare varianten, vilket kan tyckas vara marginellt, men i praktiken blir skillnaden säkert större eftersom karaktären hos motorerna inbjuder till olika körsätt.
Den här kombinationen, nya V70 med den effektsnålaste motorn, är just nu det bästa bilval man kan göra för de här pengarna i den här klassen.
De här pengarna, förresten.
234 000 kronor kostar alltså svenskens nya folkbil. Han som regelbundet klagar över att bensinen kostar lite för mycket och att svensken har det svårt, köper alltså en bil för en kvarts miljon! För med "normal" utrustning hamnar bilen en bit över just en kvarts miljon.

 
  • Senaste nytt
  • Senaste sport