Publicerad: 2010-04-09 05:05, senaste uppdaterad: 2010-04-30 11:04
Läs upp

Ökad cancerrisk med vitamintabletter

Det är tveksamt om multivitaminer skyddar mot cancer. I själva verket insjuknar kvinnor som dagligen brukar äta multivitamintabletter oftare i bröstcancer än kvinnor som inte tar vitamintillskott.

Det framgår av en studie bland mer än 35 000 medel­ålders och äldre kvinnor i Uppsala och Västmanlands län, som publiceras i facktidskriften American Journal of Clinical Nutrition.
- Även om vi ännu inte vet om det rör sig om ett orsakssamband är våra resultat en larmsignal som måste tas på allvar och utredas vidare, säger forskaren Susanna Larsson vid Institutet för miljömedicin, Karolinska institutet.
Ingen av kvinnorna i studien hade bröstcancer eller någon annan cancerform när de i slutet av 1990-talet besvarade ett stort antal frågor om sina matvanor och andra livsstilsfaktorer, bland annat om de tog multi­vitaminer.
En fjärdedel av kvinnorna svarade ja på frågan om de använde multivitamintabletter.
- Att användningen av multivitaminer är så utbredd i samhället gör det extra viktigt att ta reda på om de påverkar risken för till exempel bröstcancer, som är kvinnans allra vanligaste cancerform, säger Susanna Larsson.

Under de i medeltal nära tio år som kvinnorna följdes upp efter att de besvarade enkäten insjuknade 974 av dem i bröstcancer.
När forskarna närmare granskade vilka som insjuknat fann de att bröstcancer var vanligare bland dem som tog multivitamintabletter än bland dem som inte gjorde det.
- Även efter att vi i analysen tagit hänsyn till andra riskfaktorer för bröstcancer, som till exempel bröstcancer i släkten, hormon­användning och alkoholkonsumtion, fann vi en förhöjd risk för bröstcancer för dem som tog multivitaminer, säger Susanna Larsson.
Uttryckt i siffror innebär det att risken för bröstcancer var förhöjd med 19 procent för kvinnor som tog minst sju multivitamintabletter i veckan jämfört med kvinnor som inte använde multivitaminer. För dem som tagit multivitaminer i minst tre år var bröstcancerrisken än något högre.
Att det finns ett samband mellan extra tillskott av multivitaminer och ökad risk för bröstcancer ligger i linje med några - men inte alla - liknande studier från andra länder.

Men hur kan det finnas ett samband mellan vitaminer, som de flesta betraktar som enbart hälso­främjande pigghetsämnen, och ökad risk för en så allvarlig sjukdom som bröstcancer?
- Ur biologisk synvinkel är det faktiskt inte alls så konstigt. Det finns till exempel studier som visar att kvinnor som tar multivitaminer får tätare bröst än andra kvinnor. Och just tätare bröst är en känd riskfaktor för bröstcancer, säger Susanna Larsson.

Men varför skulle multi­vitaminer öka risken för bröstcancer när en massa andra studier visar att en hög konsumtion av vitaminrika frukter och grönsaker fungerar som skydd mot cancer?
- Några av vitaminerna i multivitamintabletter, till exempel folsyra, förekommer i annan form i kosttillskott jämfört med i kosten. Folsyra som finns i multivitaminer och som lätt tas upp av kroppen har i djurstudier visat sig påskynda cancertillväxt, säger Susanna Larsson.
Samtidigt betonar hon att det behövs mer forskning för att säkert kunna fastställa om det upptäckta sambandet mellan multi­vitaminer och ökad risk för bröstcancer är ett orsakssamband, och vilken eller vilka av de ingående vitaminerna som i så fall är cancerboven.

Kan kvinnor som i dag äter multivitaminer fortsätta att göra det tills dess att det finns säkra svar på dessa frågor?
- Det ska inte behövas multivitaminer om man äter en hälsosam och välbalanserad kost, säger Susanna Larsson.

Av: Åke Spross ake.spross@unt.se

Kommentarer till artikeln
Det vanliga förtalet
Det är då helt ORIMLIGT att då studera vad folk själva i efterhand uppger vad de på eget initiativ har tagit för kosttillskott, för att se om de är sjuka eller ej. Många gånger är ju just tilltagande symtom anledningen till att man spontant börjar intressera sig för att ta näringstillskott.

Denna typ av ?studier? skulle omgående farligförklara vartenda läkemedel på apoteket - eftersom det visar sig att de som intar dessa är sjukare än andra. Se
http://www.alternativjournalen.se/luktsalt
Ulf Brånell, 09 apr 2010 kl 11:34
Syntetiserade eller naturliga vitaminer?
Branschen domineras av syntetiskt tillverkade vitaminer och därför bör nog eventuella varningar och slutsatser gälla just dessa.
För oss konsumenter är kunskapen om skillnaden mellan syntetiserade och naturliga frukt % grönt baserade vitaminprodukter låg, varför en studie om skillnader dem emellan avseende påverkan på vår hälsa borde vara av intresse och rubrikskapande.
Jens Stålberg, 09 apr 2010 kl 11:29
Studien är redan falsifierad
Som bekant bevisar inte epidemiologiska studier någonting. Denna svaga statistiska association är inget att göra svarta rubriker av. Dessutom har Womens Health Initiative-studien (WHI) tidigare falsifierat Larssons resultat.
Bosse
Bo Zackrisson, 09 apr 2010 kl 11:10
Forskning?
Statistiska samband funna i enkätsvar är det forskning eller målstyrd anomali?
Den enda sanningen är att forskare behöver synas och utmärka sig för att casha in bidragen och jornalister behöver nyheten som sticker ut.
Per Norman, 09 apr 2010 kl 10:34
Vitaminer
Vad var syftet??
visa på cancer eller inte?
Jag undrar över kontrollen, tillförlitligheten här, mätmetoder.
Om det vore så, skulle många fler kvinnor ha fått cancer. Jag tror man i så fall är predisponerad att utveckla cancer av olika slag. Frågan bli i så fall orsaken dvs vad triggar igång denna sjukdom ang vitaminer. Larmen kommer och går om allting som ger cancer. I maten finns gifter mm. Hur kan de mäta upp alla faktorer som spelar in?
Britt Andersson, 09 apr 2010 kl 9:48
Överdriven nyhet
Det här handlar om en studie som inte alls är gjord under kontrollerade former och där resultatet är ganska svagt. 19% förhöjd risk i den här typen av studier är i princip ingenting. Dessutom finns det ingen idé om vad som skulle vara orsaken vilket ytterligare försvagar slutsatsen.

De svarta förstasidesrubrikerna är inte motiverade utifrån vad som går att utläsa av resultatet.
Per Pehrsson, 09 apr 2010 kl 9:31
Vitaminer har sin funktion
Håller inte med om att vitaminer inte behövs om man äter allsidigt. Dagens moderna kost innehåller en mycket lägre halt av vitaminer och mineraler än den gjorde förr. Tyvärr behövs tillskott på grund av detta.
Ylva Larsson, 09 apr 2010 kl 9:16
Vitamintabletter
Det kanske beror på att kvinnor som inte behöver detta tillskott drabbas av cancer och inte de som verkligen behöver det? Jag tror inte alla får cancer, i så fall skulle man har fått det för länge sedan. Dessutom kan det vara en kombination av de som inte behöver tillskottet och att de är predisponerade att utveckla cancer.
Anna Andersson, 09 apr 2010 kl 8:22

city
1754498_preview.jpg?1337933665881_

Mer än fredag - Det här är Uppsalas bästa uteserveringar

schlager-em 2012
nya filmer

TIPSA oss

Epost: 72018@unt.se
Sms/mms: 72 018
Tel UNT:s växel: 018-478 00 00
Webbredaktionen: 018-478 14 35

>>Fler telefonnummer


Dagens Recept

Varje dag tipsar vi om ett nytt recept:  Indisk linssoppa

leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.

facebook.com/Lans.Legue

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »