Publ: 13 aug 2010 12:38 Uppdaterad
Curator curatorum Fredrik Pettersson
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Laddar...

Nationerna satsar mer än någonsin

Genom stark marknadsföring ska Uppsalas nationer locka till sig studenter till hösten. Tolv gånger mer pengar läggs på marknadsföring än i vanliga fall. På fredagen lanseras även en webbportal som ska göra det enklare för studenter att bli medlemmar.

Fakta

Att vara medlem i en nation kostar mellan 210 och 280 kronor per termin. Från och med hösten 2010 är det inte längre obligatoriskt att vara medlem i en nation eller studentkåren.



Med reklamtavlor på stan och reklam på såväl tv som Spotify hoppas Uppsalas nationer kunna locka till sig studenter även till hösten trots att det inte lägre är obligatoriskt att vara medlem i vare sig nation eller kår. Reklambudgeten för i år ligger på 610 000 kronor jämfört med tidigare 50 000 kronor.
– Vi tar upp vilka fördelar man har genom att tillhöra en nation. Utöver själva studierna utgörs studentlivet i princip av nationerna. Och genom dem kan man exempelvis söka bostad och stipendier, säger Fredrik Pettersson, som är curator curratorum vilket innebär att han är ordförande i nationernas samarbetsorgan.

Klockan 16 på fredagseftermiddagen lanseras också den nya webbportalen Uppsalastudent.com som enligt Fredrik Pettersson troligtvis kommer landa på mellan 1, 2 och 1,3 miljoner kronor. Något som han dock tror kommer att löna sig i slutändan då målsättningen är att det ska vara enklare för studenter att bli och vara medlem i nation och kår.
– Vi har konstaterat att vi måste göra det enklare än dagens byråkratiska process med papper och inskrivningar. Vi har levt med ett system som har sett likadant ut som när nationerna startade på 1600-talet. Med portalen kan man registrera sig genom att bara skriva in sitt personnummer.

I ett första steg blir det just medlemskap och betalning som är tänkt att underlättas men i framtiden hoppas Fredrik Pettersson även på att studenterna via portalen ska kunna söka stipendier och bostad.

Fredrik Pettersson är tudelad vad gäller avskaffandet av obligatoriet men menar att det samtidigt kan innebära en förbättring av nationernas aktiviteter då de verkligen måste börja anstränga sig för att dra till sig studenter.
– Tidigare har alla bara slussats in per automatik, vi har inte behövt visa att vi är bra.

Att det kommer bli färre medlemmar är han dock övertygad om. Cirka 20 procent färre studenter räknar nationerna med till att börja med.
– Det är en nackdel men samtidigt tvingar det oss att verkligen se igenom vår verksamhet och förhoppningsvis blir det bättre kvalitet.
Men något slut för nationerna i Uppsala kan han inte se i framtiden.
– Jag tror vi kommer överleva det här också. Men jag kan gissa att vi kommer att behöva ha mer verksamhet med till exempel spelningar och klubbar i framtiden

Av: Anna Möller anna.moller@unt.se

Kommentarer till artikeln
@Emma
Det är ju nationerna som marknadsför sig gemensamt, mot såklart studenterna. Det är själva konceptet nation man vill nå ut med och konkurrerar inte alls med varandra, tvärt om! Notera affischerna som nu sitter uppe på busshållplatser och stortavlor!
Oskar Enehag, 17 aug 2010 kl 20:55
Marknadsföring
Jag tror inte ett dugg på detta.
Det blir till slut oseriöst med tanke på syftet.
Nationerna skall vara en spec grupp, anser jag eftersom det är studenterna som ingår mestadels.
Litet fördelar skall de väl ha!
Marknadsföring, konkurrensen leder enbart till elände på sikt.
Studenterna och nationerna har inte så mycket pengar!
anna andersson, 16 aug 2010 kl 17:17
@Erik
Jag förstår varför du menar att verksamheterna borde separeras. Dock hänger de ihop på rätt enkelt men ändå otydligt sätt: Pengar. Restaurangverksamheterna betalar för föreningsverksamhet, kultur, studieplatser med mera.
När man hör det undrar man varför då? En amatörteater kostar ju nästan ingenting. Då glömmer man dock bort en grundförutsättning för det andra, nämligen fastigheterna. Fastigheterna kostar otroligt mycket att driva med värme, ventilation, el och underhåll. Elräkningen kan ligga på en halvmiljon ett medelstort nationshus.
I många andra fall av ideell verksamhet betalas detta genom skatten av kommunen som står för gratis lokaler. Här betalar studenterna själva med avgift och genom att handla. På andra högskolor använder föreningar istället skolans skattebetalda lokaler.
Nils Hedén, 15 aug 2010 kl 20:41
@Erik Fredriksson
En stor anledning till att nationerna kan ha lägre priser och ändå gå runt är personalen. Studenter jobbar näst intill gratis på nationerna för att man tycker det är kul och socialt. Har du personal som jobbar för 150 kr + middag på en kväll är det inte svårt att hålla priserna nere (och innan någon frågar, ja, nationerna betalar samma skatter och arbetsgivaravgifter som vanliga företag för sina anställda).
Hanna Johansson, 14 aug 2010 kl 19:19
@Jon
Du har helt rätt i ditt resonemang Jon. Och jag håller helt med om att nationerna ska vara skattebefriade för sin föreningsverksamhet precis som vilken ideell förening som helst.

Men restaurangverksamheten är så pass stor för många av nationerna att det är orimligt att betrakta det som ideell verksamhet. Av gamla siffror i mitt huvud vill jag minnas att Norrlands till exempel ligger i topp tre i Sverige i alkoholförsäljning. Att alkoholservering skulle vara samhällsnyttigt känns dessutom än mer orimligt.

Föreningsverksamheten och restaurangverksamheten borde med andra ord separeras.

Och jo... Det är rätt stor frekvens studenter som går ut och festar i andra städer där kår/nationsverksamheten är mindre. Men de löper nog mindre risk att utveckla alkoholism när priserna är högre.
Erik Fredriksson, 14 aug 2010 kl 16:36
Rättelese igen...
Nationernas utskänkningsverksamhet behandlas inom samma lagrum och precis på samma sätt som för en vanlig krog. Samma skatt på alkohol, samma alkohollag. Därutöver har nationerna begränsat utskänkningen till att endast gälla medlemmar och konkurrerar därför inte på samma marknad som vanliga krogar. (Hur många studenter i andra studentstäder har råd att besöka en vanlig krog eller restaurang?)

Den skattebefrielse nationerna därutöver erhåller grundar sig i mångt och mycket på samma argument som för ideella föreningar. DÄRFÖR att nationerna bedriver ideell och samhällsnyttig verksamhet utan kostnad för samhället (=skattebetalarna). Dvs. bibliotek, mottagning, stöd, stipendier, studierum, etc. etc.
Jon Stridh, 14 aug 2010 kl 15:18
@Thomas Nilsson
Ja, Thomas - okunskapen är stor. Till exempel om hur lätt det är att designa undersökningar så att man får det svar man själv vill på dem. Tacksam om du uppger vilka undersökningar du hänvisar till, hur de gjorts och vilka som ligger bakom dem.

Det behövs dock ingen större kunskap att räkna ut att alkoholpriserna på nationerna är 50-70 % av vad man betalar på uppsalakrogarna. Ändå är spriten en stor kassako för nationerna.

Det innebär delvis i sin tur att alkoholen är en ännu större kassako för de vanliga krogarna, men även att nationera kan hålla låga priser genom skattesubvention (och jag pratar inte om momsen)
Erik Fredriksson, 14 aug 2010 kl 10:12
Okunskapen är stor
Det verkar vara gott om åsikter men lite kunnande bland kommentarerna.

Nationerna har en mycket stor roll att spela för studenterna; de har bostäder, bibliotek, studiesalar, idrottsföreningar, intresseföreningar (foto, dans, körer, m m), stipendier och mycket, mycket mer. Präster och annan hjälp vid svåra situationer finns också. Detta är utöver baler, fester, pubverksamhet m m.

Att som gammal student vara med och betala för detta är ju självklart - jag har varit med i 20-talet år och tänker fortsätta stödja.

(@Erik Fredriksson - det finns uträkningar på att de små nationerna skulle förlora lite på skattebefrielsen, men de stora skulle tjäna på att slippa befrielsen och istället få lyfta momsen, så du har helt fel. Dessutom har de själva begränsat sig till studenter, utan lagkrav.)
Thomas Nilsson, 14 aug 2010 kl 3:18
Ja men ändå nej
Ja nationerna har fördelaktiga omständigheter med momsen till farbror staten. Men samtidigt ett stort nej, alkoholen som köps in på Servera, menigo, systembolaget osv och säljs i barerna betalas samma moms som vem som helst. De betalar dessutom samma avgifter för dans och försäljning som alla andra.

Det som är viktigt i diskussionen är att se skillnaden vart vinsten går till hos en krögare och på en nation. Medan en krögare stoppar vinsten i fickan så går nationernas vinst direkt till studenterna. Detta i form av billiga priser, stipendier, bostäder osv. Nationerna räknar inte med att gå i vinst utan bara på att ge mer förmåner till medlemmarna.
Daniel Karlsson, 13 aug 2010 kl 22:56
Statliga subventioner
Sluta påstå att det inte utbetalas stöd till nationerna.

Nationerna bedriver, vid sidan av den sociala föreningsverksamheten, regelrätt affärsverksamhet. Alla nationer har någon form av restaurang, pub, festlokal där det serveras alkohol, säljs mat, hyrs ut, arrangeras fester - skattebefriat!

Att föreningsverksamheten i form av idrott, körer, studielokaler kultur mm. mm. anses samhällsnyttigt och därmed skattebefrias är helt rätt. Men festverksamhet och utskänkning??
Erik Fredriksson, 13 aug 2010 kl 18:27
Vad skulle Uppsala vara utan nationerna?
Bra att nationerna satsar & vågar spendera pengar nu när obligatoriet försvinner. Vad det gäller sänkning av nationavgiften så måste man komma inhåg att nationerna inte får några bidrag från stat eller universitet för att bedriva sin verksamhet. Kåren har möjlighet att sänka sin avgift just för att de får bidrag från staten och universitetet. Nationerna måste även framöver bedriva sin verksamhet med hjälp av de pengar de själva omsätter. Nationsavgiften är på inte sätt oskäligt hög med tanke på vad man som student får för pengarna, för egen del anser jag att avgiften är väl spenderade pengar som man får mycket glädje av & jag betalar gärna för att min nation även i framtiden skall kunna bedriva studiesocial verksamhet & bära upp det kulturarv de förvaltar.
Louise Andersson, 13 aug 2010 kl 15:19
Illa
De enda som blir riktigt glada är väl bolagen som säljer reklamtavlor och annan marknadsföring. Det är pengar som skulle kunna ha använts på ett bättre vis.
Per Pehrsson, 13 aug 2010 kl 15:08
Bra initiativ
Härligt att nationerna satsar!

Detta andas framtidsanda och optimism. Nationerna är samhällsbärare och jag hoppas de fortsättningsvis kan vara det. De erbjuder service till studenterna och vårdar värdefulla fastigheter till en kostnad av 0 kr för skattebetalarna!
Jon Stridh, 13 aug 2010 kl 14:44
Sänk nationsavgiften !
Universalt och lättast är väl att sänka nationsavgiften till runt en 50-lapp eller så! Detta har ju kåren gjort och de har inga problem att få folk att betala med sin låga avgift (45). Däremot kändes "kaffet lite extra surt" när jag såg att t.ex. Norrlands Nation inte har sänkt avgiften ens en krona. Jag fick en nationsavgift på 210 kr (då har jag ändå varit medlem sdan 1980). Hmmmm. Klart jag betalade av gammal vana men ändå! HUR mkt har jag betalt i nationsavgift sedan HT 1980 till och med HT 2010 förresten? Typ 60 terminer...Vågar inte tänka! Kan nån matematiker hjälpa till? Själv har jag jur kand med mera (en massa språk o annat)- Fyller 53 i år (gubbe :-))...
Anders "Evigestudenten" Eriksson i Läby, 13 aug 2010 kl 13:44
Man kan ju hoppas
"...men menar att det samtidigt kan innebära en förbättring av nationernas aktiviteter då de verkligen måste börja anstränga sig för att dra till sig studenter."

Jo det kan man ju hoppas på.
Kvaliteten och servicen är i dagsläget urusel på nationerna.

De borde börja betala skatt också så att seriösa krögare kan få chans att konkurrera om marknaden.
Niklas Blom, 13 aug 2010 kl 13:29

 


 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »