Publicerad: 2010-06-14 21:51, senaste uppdaterad: 2010-06-14 22:06
Läs upp
Foto: Scanpix
Laddar...

Kokkaffe kan skydda mot bröstcancer

Att dricka mycket kokkaffe kan ge ett skydd mot bröstcancer. Kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än kvinnor som dricker kaffe mer sällan än en gång per dag, visar en ny studie från Umeå universitet.

Orsaken är inte klarlagd, men kan vara de kaffespecifika fettsyror som det finns 80 gånger så mycket av i kokkaffe jämfört med bryggkaffe. Dessa fettsyror har i djurförsök visat sig hämma tillväxten av cancer.

Studien baseras på jämförelser mellan drygt 64 000 personer och är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Cancer Causes & Control.




leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.

facebook.com/Lans.Legue

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »