Bilpooler har funnits sedan 80-talet men det är först på senare år som fenomenet fått större genomslag. Det finns en rad olika alternativ för den som vill dela bil med andra. Dels finns bilpoolsföretag såsom Sunfleet där all typ av service och besiktning ingår, dels finns det ideella föreningar där man som medlem bidrar med varsin syssla.

Så är fallet i den ideella föreningen Bilpoolarna i Uppsala. Här har medlemmarna en arbetsuppgift, som till exempel att lämna in bilen för däckbyte. Anders Holm, ordförande i föreningen sedan två år tillbaka, förklarar att detta är ett smidigt sätt att hålla kostnaderna nere för medlemmarna. Men det finns fler fördelar än de ekonomiska menar Anders Holm. Han ser både miljömässiga och praktiska vinster med det kooperativa ägandet.

– Jag funderade faktiskt på att köpa bil ett tag men eftersom jag inte riktigt har behov av det då jag cyklar till jobbet blev det aldrig av. Sedan bor jag väldigt centralt, och det är både trångt och dyrt med parkeringsplatser här i området. Så jag gick med på känsla, och nu är jag helt övertygad om att det är så här man ska ha bil.

Artikelbild

| Via internet är det lätt att se vilka bilar som är bokade och vilka som är lediga. Här öppnas bilen enkelt med ett UL-kort.

Bilpoolarna i Uppsala har funnits sedan 1998, och i dag delar cirka 80 medlemmar och fyra företag på sju bilar. Det kan tyckas få, men täcker oftast behoven, enligt Anders Holm.

– Om alla skulle vara upptagna hyr föreningen in en bil via en mack, men det är fortfarande samma avgift. Hos oss ingår bensin i den låga kostnaden. Man betalar för sträckan och timmarna som bilen är bokad för. Ska du exempelvis storhandla, och behlver en bil i bara tre timmar, blir kostnaden mindre än 100 kr. Till och med om du väljer en stor kombibil, det är verkligen billigt, säger Anders Holm.