Tierp behöver regler för bisysslor

Tierps kommun behöver sÀtta upp regler för hantering av anstÀlldas bisysslor. Det menar kommunens revisorer efter en granskning av omrÄdet.

Tierp2012-01-27 18:11

Revisorernas granskning gÀller förekomst av och rutiner kring anstÀlldas bisysslor i Tierps kommun. Syftet var dels att bedöma ÀndamÄlsenligheten i hanteringen av anstÀlldas bisysslor. Dels att sÀkerstÀlla att det inte förekommer bisysslor som gÄr emot gÀllande regler eller som kan skada allmÀnhetens förtroende för kommunens personal eller verksamhet.

528 personer av kommunens 1500 anstÀllda valdes ut för granskning. Av dessa Àr 87 stycken antingen registrerade i nÄgon bolagsstyrelse, innehavare av enskild firma eller medlem i styrelsen för andra associationer. Tre stycken har fakturerat Tierps kommun. Fakturorna har granskats och man har inte noterat nÄgot olÀmpligt.
Granskningen har noterat fall dÀr anstÀllda har egna företag inom omrÄden dÀr myndighetsbeslut fattas, samt anstÀllda med egna företag inom samma verksamhetsomrÄde som personens anstÀllning inom kommunen.

Revisorerna bedömning Àr att det inte förekommer nÄgra olÀmpliga bisysslor i dag, men att det finns flera svÄrbedömda fall och att kommunen dÀrför bör vara restriktiv med att godkÀnna sÄdana bisysslor.
Vidare menar de att Tierps kommun behöver upprÀtta regler och rutiner samt lathundar med frÄgor vid anstÀllning och utvecklingssamtal som rör bisysslor.
Senast 1 mars ska Tierps kommun informera revisorerna om vilka ÄtgÀrder som vidtagits.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om