Ekovarorna blir allt fler i butikerna

Allt fler väljer att köpa ekologiskt, och butikerna fyller hyllorna med så många olika ekoprodukter som möjligt till jul.

Allt fler kunder väljer ekologiska varor konstarterar Anders Olsén, butikschef Coop Boländerna.

Allt fler kunder väljer ekologiska varor konstarterar Anders Olsén, butikschef Coop Boländerna.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-12-22 13:00

Coop Boländerna är inget undantag, och där har man också valt att profilera ekogrönsaker och kolonialprodukter i särskilda avdelningar.

– Det är många kunder som uppskattar att vi samlat ekogrönsaker i en egen avdelning bland kyldisken. Men frukten ligger ute i fruktavdelningen, så där är det ekoskyltar på lådkanterna, berättar Marie Wallén, ansvarig för avdelningen frukt och grönt på Coop Boländerna.

Där, liksom i alla andra butiker oavsett kedjetillhörighet, har man laddat upp inför julhandeln, men om ekovarorna kommer att räcka är svårt att säga innan den stora ruschen kommer i gång dagarna före jul.

– Ännu har det inte varit några problem med leveranser av frukt och grönt, däremot är det periodvis svårt att få tillräckligt med ekologiska ägg, säger Anders Ohlsén, stormarknadschef på Coop.

Inte bara Coop märker av att ekoägg är en bristvara. Även Axfood har ibland svårt med att få tillräckliga leveranser av ekologiska ägg:

– Annars har vi kunnat distribuera de ekologiska varor som våra butiker efterfrågat till julhandeln. Ett undantag är rödkål, men grönkål, vitkål, rotsaker och naturligtvis äpplen, apelsiner och andra citrusfrukter, och andra ekovaror som vi har normalt, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood.

Ica AB har det egna varumärket I love Eco, och ser liksom de andra butikskedjorna en ökande efterfrågan på ekologiska varor. Jämfört med 2013 har försäljningsvärdet ökat med omkring 50 procent. Nytt i årets julhandel hos Ica är bland annat ekologiska dadlar, men gröten har klarats med ekologiska risgryn redan tidigare.

Men allt behöver inte vara ekologiskt för att attrahera kunder:

– Grönkål och svartkål har fantastiska ökningstal, medan bryssel- och rödkål ökar en aning och bland annat vitkål har sämre utveckling, säger Sandra Strandberg, pressekreterare vid Ica Gruppen.

Även City Gross har ekologiska varor, och ser liksom de andra en stadig ökning i försäljningen.

– Det är säkert så att någon ekologisk produkt kommer att sälja slut till jul, men det är omöjligt att säga vilken det kan bli. I fjol var det ju ekologisk skinka som sålde slut, säger Stefan Öhgren, butikschef City Gross, Uppsala.

Vid Forsbergs Gris och Grönt, biodynamiska odlare och uppfödare i Östhammar, märks ingen ökad efterfrågan på deras produkter just till jul:

– Men det beror på att vi har fasta kunder, butiker och restauranger. Mycket av våra grönsaker och rotfrukter säljs redan under hösten, så nu till jul har vi inte så mycket kvar i lager, säger Ulrika Ivegård.

Ökad ekoförsäljning

Ekologisk livsmedelsförsäljning ökade med 1,3 miljarder kronor, 13 procent, 2013 jämfört med året innan. Då är detaljhandel, Systembolaget, hotell & restaurang och offentlig marknad inräknad. En tredjedel kan härledas till prisökningar, två tredjedelar till volym.

Sajten Ekoweb där statistiken hämtats, gjorde efter kontakter med butikskedjorna, bedömningen att ökningen 2014 skulle hamna på cirka 10 procent i såväl värde som volym.

Källa: Ekoweb.nu

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om