Enligt kommunalrådet Erik Pelling (S) har stadsbyggnadsförvaltningen föreslagit plan- och byggnadsnämnden att säga nej till att bevilja en ansökan om bygglov. Beslutet har kommunicerats med Uppsala Airport.
– Det kan ha fått bolaget att dra tillbaka sin ansökan. Anledningen till att vi säger nej är att vi själva anser att det inte räcker med ett bygglov för en sådan här omfattande verksamhet. Vi kräver att man gör en detaljplan. Om bolaget kommer in med en sådan ansökan vet jag inte, säger han.
Uppsala Airports vd, Frode Skulbru, bekräftar för UNT att man dragit tillbaka sin bygglovsansökan. Han menar att orsaken är att man avvaktar ett beslut från länsstyrelsen.
– Vi inväntar beslut om en permanent lokalisering av en terminal. Tanken från början var att bygga en temporär byggnad men det är inte längre aktuellt. Det har tagit längre tid än vi trott och det är ingen idé att ansöka om bygglov för ett område där vi inte vet om vi får bygga. Så vi avvaktar, säger Frode Skulbru.
Kravet på en detaljplan vill han dock inte kommentera i nuläget
– Det får bli en fråga vi tar ställning till när vi kommit så långt, säger han.
Erik Pelling anser dock det vore bäst om Uppsala Airport lade ned sina planer på civilflyg från Ärna.
– Jag skulle tro att det här är den sista delen i den här historien. Vi vill hellre att kommunen och försvaret gemensamt kan utveckla delar av området för olika verksamheter, kanske i form av småindustrier. Det skulle också ge försvaret intäkter för samarbetet mellan försvaret och Uppsala Airport handlar ju om att flygbolaget ska betala hyra eller köpa en del av marken av försvaret.
Erik Pelling anser att det är bättre att Arlanda får utvecklas i sin roll som storflygplats.
– Vi behöver mindre buller, inte mer när Uppsala växer så kraftigt som stad, säger han.