Flygplatschefen Olle Torbratt styr tjÀnstebilen ut pÄ Sibirienslingan. Snart befinner vi oss mitt ute bland grÀv- och lastmaskiner. Flera anlÀggningsprojekt pÄgÄr samtidigt. Lastbilar med stenmassor kommer hela dagarna och dumpar vid huvudbanans Àndor och den nya taxibanan. Det förlÀngs, breddas och stÀrks för att ta emot tyngre flyg.
â De har ett pressat tidsschema. I slutet av augusti ska anlĂ€ggningen vara slutbesiktad.
Den som fÀrdats lÀngs gamla E4 mellan Uppsala och Björklinge har sett de gula maskinerna och saftblandarna ett tag nu, och sÄ kommer det att se ut över hela sommaren.
FörbĂ€ttringen av flygplatsen sker för militĂ€rens transportflyg, stridsflyg och militĂ€ra helikoptrar men kommer Ă€ven Akademiska sjukhusets ambulanshelikopter och ambulansflygplan till del eftersom de Ă€r stationerade pĂ„ Ărna.
â Det Ă€r otroligt tillfredsstĂ€llande. Jag har alltid varit övertygad om Ărnas betydelse för Försvarsmakten, sĂ€ger Olle Torbratt nĂ€r han visar byggarbetsplatsen uppifrĂ„n flygledartornet.
Han beskriver resan frÄn en militÀr flygplats som var utrÀknad till att nu bli en anlÀggning som Försvarsmakten satsar pÄ. VÀndpunkten kom nÀr regeringen förra Äret beslutade om 33 miljoner till en nödvÀndig underhÄllssatsning.
â Vi hade en vĂ€ldigt osĂ€ker period dĂ€r vi inte visste om vi skulle bli kvar. DĂ€rför blev skicket eftersatt.
1 september ska Försvarsmakten Ă„teruppta sin flygverksamhet pĂ„ Ărna. DĂ„ ska det vara möjligt att landa fraktplan av typen C17 pĂ„ Ărna. De Ă€r betydligt större Ă€n transportplanet Hercules och har möjlighet att göra lĂ„ngdistansflyg med militĂ€rt materiel.
Ett 80-tal byggnadsarbetare rör sig pÄ omrÄdet. Förutom ny ledbelysning lÀngs den nya taxibanan installeras en ny antennteknik som kommer att förbÀttra start- och landningsmöjligheten vid dÄligt vÀder samt nya ban- och inflygningsljus till en av banorna. MÄlet Àr att uppnÄ samma militÀra standard som vid flygplatsen i Ronneby dÀr Blekinge flygflottilj F17 har sin verksamhet.
NÀsta Är sker den ombyggnad som krÀvs för att kunna ta emot fler Jas-plan. Flygflottiljen Àr ett minne blott, men tillfÀlligt stationerade jasplan skulle kunna bli aktuella vid en ökad hotbild.
â Om vi sĂ„ önskar kan vi basera stridsflyg oftare hĂ€r. Ărna har en viktigare roll i dag Ă€n vad den hade i gĂ„r. Rollen blir Ă€nnu viktigare i morgon. sĂ€ger Anders Persson, överste och chef för Uppsala garnison och luftstridsskolan.
Anpassas flygplatsen för ett eventuellt kommersiellt civilflyg?
â Nej, det Ă€r en senare frĂ„ga.
Vilken roll fĂ„r Ărna vid en ökad hotbild mot Sverige?
â Det Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„, det Ă€r ju lite sekretess kring det. Ărna har en oerhört viktig roll för sĂ„vĂ€l MĂ€lardalen som huvudstaden. Betydelsen ökar i samband med en ökad hotbild.
Som UNT tidigare berĂ€ttat fortsĂ€tter processen kring kommersiellt flyg pĂ„ Ărna. Eftersom regeringen getts möjlighet att yttra sig kan ett domstolsbeslut om Ărna dröja till hösten.
â Utbyggnaden gĂ„r i rĂ€tt riktning. Det Ă€r bara positivt att den sker, sĂ€ger Frode Skulbru, vd för Uppsala airport.
Flygplatsen Àr i dag en renodlad militÀr flygplats och har ingen civil klassning. Efter det pÄgÄende renoveringsarbetet kan man fÄ en civil klassning för att kunna utöka trafiken med tunga militÀra transportflygplan och flyg som tillhör andra stater. Uppdragen handlar dock inte om kommersiellt flyg, Àr försvarsmakten noga med att pÄpeka.
â Det vi gör nu Ă€r enbart för försvarsmaktens behov, sĂ€ger Olle Torbratt.