Utformningen av framtidens kollektivtrafik i Uppsala har pågått under ett antal år, olika typer av linbana, trådbuss, spårtaxibana har funnits i tankarna, men det är buss eller spårvagn som har varit huvudspåren i diskussionerna.
Rapporten bygger på en jämförelse av beräknade årliga driftkostnader för 24 meter långa dubbla ledbussar, 18-meters ledbussar med elhybrid-, el- eller biodieseldrift och 30 meter långa spårvagnar.
Spårvagnar skulle enligt rapporten innebära ungefär 150 miljoner kronor mer i driftkostnad per år jämfört med bussarna.
Den lägsta årskostnaden skulle den dubbla ledbussen ge, drygt 206 miljoner kronor per år. Näst lägst elhybridbussen med knappt 213 miljoner medan el- och biodieselbussarna hamnar på 228-231 miljoner, och spårvagnen på 383 miljoner per år.
– De beräkningar som gjorts för spårvagnarna utgår från en kilometerkostnad på 150 miljoner kronor. Spårvägsbygget på Hamngatan i Stockholm landade på nästan en miljard kronor per kilometer, men det är en speciell miljö, säger Magnus Åkerman, biträdande regionchef för Uppsala handelskammare.
Han framhåller att 150 miljoner kronor per kilometer är den lägsta kostnadsnivån som beräknats. Den skulle ge en totalkostnad på 3,4 miljarder kronor.
– Vi vill inte vara alarmistiska, skillnaden i kostnader blir ändå tydlig, säger Magnus Åkerman.
Andra faktorer som gör att Handelskammaren anser att spårvagnar är ett sämre alternativ än buss är Uppsalas smala centrumgator, spårvagnars stora svängradie, behoven av gatuförstärkningar och omläggningar av el-. va- och fjärrvärmenät.
– Att satsa stora summor på spårväg vore olyckligt när satsningar behövs på skolor och omsorg. Vi anser också att centrum ska kunna nås med alla trafikslag, även bilar. Såväl handel som kontor måste vara lätt tillgängliga, säger Magnus Åkerman.
Maria Gardfjäll (MP), kommunalråd med ansvar för miljö- och trafikfrågor, säger i en kommentar:
– Spårvägen är överlägsen bussar när det gäller kapacitet och bekvämlighet. Uppsala växer snabbt i stadsdelar som Ulleråker och Rosendal och behöver den typen av effektiv kollektivtrafik.
Om investerings- och driftskostnader säger Maria Gardfjäll:
– Spårväg är dyrare än buss, men i seriösa jämförelser måste man ställa spårvagnarna mot snabbusslösningar som den i Malmö. Då blir skillnaden i kostnader betydligt mindre, särskilt om man tittar över tid. Dessutom söker vi i Uppsala statliga pengar för utbyggnaden till Ulleråker.
Uppsala handelskammare anordnar på fredag ett seminarium om den framtida kollektivtrafiken i kommunen.