En av arrangörerna, Sebastian Enrique Jofre Armijo från Uppsala räknade med över 8000 besökare under två dagar.

– Förra året hade vi 6300. Intresset är stort för dryck och Uppsala har inte haft en öl och whiskeymässa förut. Det lockar både proffs och lekmän. Man kan prova allt från 30-år gammal whiskey till att en vanlig lager, säger han.

Inte bara Uppsalabor kommer till mässan. En hel del är också från Stockholm och Norrland.

Artikelbild

Jimmy Wallin och Rickard Flod hade åkt från Månkarbo utanför Tierp till mässan. Nu testade de var sitt glas mjöd från nystartade Suttungs bryggeri i Uppsala.

– Riktigt gott. Jag trodde mjöd skulle smaka lite som öl men det är något helt annat, lite mer som ett sött vin. Kul med lokalproducerat, det är det mest intressanta nu, säger Jimmy Wallin

Daniel Åberg från Uppsala har gjort brygden.

– Jag började brygga 2007 och startade mitt företag förra året. Mjöd har blivit jättepopulärt. Många tror det är en skummande dryck som dracks ur horn under vikinga- och medeltid. Men riktigt mjöd är mer som ett vin som konungar och hövitsmän drack, berättar han.

Artikelbild

Daniel Åberg säljer sitt mjöd till restauranger och nationer i stan.

– Och det är ju lite unikt för Uppsala. Vissa vill dricka mjöd som en sorts champagne. Men jag vill att det ska bli mer folkligt, som en måltidsdryck, säger han.

Artikelbild

För att göra mjöd går det åt mycket honung. Den honung som Suttungs bryggeri använder kommer från en gård direkt utanför Uppsala.

Vad kan du om öl? Testa dina kunskaper i UNT:s quiz!