Det framgår av en studie bland nära 32 000 medelålders- och äldre kvinnor i Uppsala och Västmanlands län, som publiceras i facktidskriften International Journal of Cancer. Med hjälp av en poängskala i sju punkter har forskarna utifrån kvinnornas svar kunnat se i vilken mån de levde upp till ett antal internationella rekommendationer för att förebygga cancer.

Här är de sju punkterna för att sänka cancerrisken.

1. Kroppsfett. Se till att ditt BMI-värde fortsätter att vara normalt efter 21 års ålder, dvs ligga inom BMI-gränserna 18,5 till 24,9. För en 170 centimeter lång kvinna innebär det en vikt mellan 54 och knappt 73 kilo.

2. Fysisk aktivitet. Var måttligt fysisk aktiv, motsvarande en daglig promenad i rask takt eller cykeltur under minst 30 minuter.

3. Mat och dryck som ger viktuppgång. Var försiktig med att äta "energitäta" livsmedel som till exempel socker, vitt bröd, fläsk, godis, kakor, majonnäs och pommes frites. Drick mindre än två glas läsk, saft eller juice per dag.

4. Frukt och grönt. Ät minst fem gånger per dag olika frukter och grönsaker, motsvarande minst 400 gram. Ät fullkornsprodukter och/eller grönsaker med varje måltid.

5. Kött. Konsumera mindre än ett halvt kilo rött kött i veckan, och ät inget eller bara små mängder processat rött kött som till exempel korv och paté.

6. Alkohol. Om du dricker alkohol, begränsa konsumtionen till mindre än 10 gram ren alkohol per dag, vilket motsvarar högst ett glas vin.

7. Kosttillskott. Ät inte regelbundet kosttillskott i form av vitaminer, mineraler eller andra tillskott.

Sätt en poäng för varje punkt som motsvarar hur du själv lever. Enligt den nya studien ger sex eller sju poäng halverad risk för bröstcancer jämfört med ett ha noll till två poäng. Tre till fem poäng sänker bröstcancerrisken med drygt 30 procent jämfört med noll till två poäng.

LÄS MER: Råden som sänker cancerrisken