Så kan några inslag i torsdagsmorgonens sammandrabbning mellan kommunalråden Maria Gardfjell (MP) och Fredrik Ahlstedt (M) i Uppsala sammanfattas. Deras frukostmöte på temat spårvägstrafik i Uppsala drog fullt hus hos konsultföretaget WSP, som arrangerade evenemanget.
Någon hårdare konfrontation blev det nu inte mellan politikerna, som till stora delar var överens om att kollektivtrafiken blir en av de stora utmaningarna när Uppsala fortsätter att växa de närmaste decennierna. År 2050 kan kommunen ha växt till runt 350 000 invånare, enligt de senaste prognoserna.
Den tydligaste skiljelinjen mellan kommunalråden handlade, inte oväntat, om biltrafikens plats och framtida utveckling i Uppsala. Visst ska det finnas plats för bilar i innerstaden även i framtiden, deklarerade Maria Gardfjell, men slog också fast att ett mål för kollektivtrafiken är att minska bilbehovet så långt möjligt:
– Jag tror inte det blir ett helt bilfritt Uppsala, men ett mer bilsnålt Uppsala. Biltrafiken får inte öka från dagens nivå, sade hon.
Fredrik Ahlstedts förhoppning var en kollektivtrafik som gör det möjligt att "till stora delar" leva utan bil i staden. Han pekade på att Uppsala redan i dag har en lägre andel bilar i innerstaden än andra städer och förutspådde att en stor andel av bilflottan om tio år består av elbilar, en prognos som Maria Gardfjell bedömde som alltför optimistisk.
Några biltullar är inte aktuella i Uppsala inom överskådlig tid, att döma av de båda politikernas samsyn på frågan. Bland övriga ekonomiska styrmodeller för att öka kollektivresandet pekade Fredrik Ahlstedt på barn och ungdomars resande, både till skola och fritidsaktiviteter. Förbättrat resande skulle innebära mindre bilskjutsande:
– I dag är systemet snårigt för skol- och fritidsresor på bussarna. Vi måste få ned den tröskeln, sade han.
Båda kommunalråden var överens om att det krävs ett rejält tag i den statliga kassakistan för att finansiera en spåvagnsutbyggnad i Uppsala. Lika eniga tycktes de vara om att planerna på spårtaxi inte längre har någon blomstrande framtid i Uppsala.
– De sover sött. Uppsala behöver inte bli först i världen med att testa ett system som hittills inte testats någonstans i stadsmiljö, summerade Maria Gardfjell.