Flera hållplatser på linjerna 110, 111 och 115 dras in i två etapper under sommaren (se faktaruta).
Anna-Maria Samuelsson arbetar på länsförsäkringar ett stenkast från busshållplatsen. Hon bor i Nyby gård – en annan hållplats som dras in – och funderar på att börja cykla till jobbet.
– Först höjer de priserna och sedan tar de bort hållplatser. Det känns sådär, måste jag säga. Här brukar det vara 30 personer som kliver av på morgnarna.
Sture Jonsson, informationschef på Upplands Lokaltrafik, UL, säger att hållplatserna dras in för att förbättra framkomligheten.
– Framför allt måste några hållplatser inne i själva Uppsala bort, men även någon enstaka utanför stan.
Avståndet mellan hållplatserna har varit den viktigaste faktorn när man valt vilka hållplatser som dras in, enligt Sture Jonsson.
I december väntar en annan förändring, då stadsbussarna på de tre linjerna ersätts med länsbussar.
– Sträckan håller landsvägsstandard och det är inte helt lämpligt att stadsbussarna kör den sträckan då de exempelvis saknar bilbälte. Genom att ersätta stadsbussarna med länsbussar ökar vi säkerheten, säger Sture Jonsson.
Det kommer också att innebära ökad bekvämlighet för resenärerna, menar han.
– Exempelvis tar det 36 minuter att ta sig från Bälinge skola till centralstationen. Det är betydligt längre tid än vad man i genomsnitt åker i själva Uppsala och därför anser vi att ökad komfort är relevant. I länsbussarna finns luftkonditionering och bättre säten.
Tidtabellen påverkas dock inte, enligt Sture Jonsson. Inte heller priset förändras eftersom UL har infört ett integrerat prissystem, som innebar en höjning för resenärer med stadsbussarna.
UL kommer att gå ut med mer komplett information efter sommaren då tidtabellen för vintern är klar.