Publicerad: 2012-01-02 13:59, senaste uppdaterad: 2012-01-02 21:01
Läs upp
"Jag åker själv buss från Enköping varje dag. Det går snabbt tills vi kommer till Uppsala. Det tar lika lång tid att ta sig fram i Uppsala som att åka från Enköping och hit", säger Johan Örjes (C), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Foto: Staffan Claesson
Laddar...

Bussen måste bli viktigare än bilen i länet

Bilen måste backa om kollektivtrafiken ska klara målen i Uppsala län. Både p-avgifter, infartsparkeringar och behovet av trängselskatt kan behöva utredas. Det ingår i visionen för landstingets nya kollektivtrafikmyndighet som startade sitt arbete första januari.

EN FEMTEDEL AV PENDLARNA ÅKER KOLLEKTIVT

Regeringen har bestämt att alla län ska ha en myndighet med ansvar för kollektivtrafiken. I Uppsala län ska den att byggas upp med personal som i dag jobbar på Upplands Lokaltrafik.

En ny nämnd, kollektivtrafiknämnden, som lyder under landstinget ska styra verksamheten. Ny chef för kollektivtrafikmyndigheten blir Johan Wadman, 45 år, som kommer från ett jobb som chef för SJ Regionaltrafik.

Personbiltillväxten i Sverige:
1950: 252 503 – 28 invånare per bil
1960: 1 193 913 – 6,3 invånare per bil
1970: 2 287 709 – 3,5 invånare per bil
1980: 2 882 956 – 2,9 invånare per bil
1990: 3 600 518 – 2,4 invånare per bil
2000: 3 998 614 – 2,2 invånare per bil
2010: 4 335 182 – 2,2 invånare per bil

Under de senaste tio åren har antalet kollektiva resor i Sverige ökat med 19 procent. Av ökningen står tågtrafiken för drygt hälften.

En genomsnittlig resa med kollektivtrafik var 20 kilometer år 2010 i Uppsala län. De som tog bussen åkte 14 kilometer. Tågresan var 56 kilometer.

Män och kvinnor gör ungefär lika många resor per person och dag. Resans längd är lika inom kollektivtrafiken. Män reser mer och längre med bil. Mäns resor är inriktade på arbetspendling medan kvinnor reser mer oregelbundet, till en del beror det på att kvinnor arbetar mer deltid, men de gör också fler fritids- och serviceresor.

Drygt hälften av alla resor i Uppsala län sker med bil. Kollektivtrafikens andel är 22 procent. Resten sker med cykel och till fots.

Personer som reste med kollektivtrafiken i Uppsala län 2006 och 2010

Regionbuss: 6 400 000 – 6 400 000
Upptåget: 1 200 000 – 3 900 000
Uppsala stadsbuss: 13 900 000 – 15 600 000
Enköping stadsbuss: 190 000 – 270 000
Totalt: 21 700 000 – 26 200 000

88 procent av länsinvånarna har mindre än en kilometer fågelvägen till en hållplats eller station för regiontrafiken. Cirka 10 000 har tre kilometer eller mer.

Arbetspendlingen i Uppsala län sker också till och från andra kommuner och län. Nära 36 000 pendlar över länsgränsen och cirka 16 500 över kommungränserna. Länet har också cirka 12 000 inpendlare från grannlänen, varav 2 000 från Gävleborg och Västmanland, 7 500 från Stockholm och 500 från Södermanland.

Källor: Framtidsbild för kollektivtrafiken 2030, Landstinget i Uppsala län,  Bilsweden



Målen är högt ställda. Antalet resenärer ska fördubblas till år 2020 jämfört med 2006 och kollektivtrafiken ska fördubbla sin marknadsadel jämfört med bilen till 2030. Det innebär att nära hälften av alla motorburna resor ska ske kollektivt. Frågan är hur det ska gå till när antalet personbilar ökar år från år.
– Det är den stora utmaningen, säger landstingsrådet Johan Örjes (C) som är ordförande i den nya kollektivtrafiknämnden.
Tidigare har kommunerna samarbetat kring kollektivtrafiken. Nu samlas allt i en myndighet och det ger ett tydligare ansvar.
– Jag tror vi kommer att ha en bättre helhetssyn på kollektivtrafiken än kommunerna hade. Men vi har inga färdiga lösningar i dag. Under det första året kommer vi att koncentrera oss på att ta fram en strategi för hur trafiken ska se ut i framtiden, säger Johan Örjes.

Han ser inga större problem med målet att fördubbla antalet resenärer till 2020. Svårare blir det att fördubbla marknadsandelen mot bilismen. Det kräver en kollektivtrafik som är betydligt mer attraktiv än i dag. Den måste vara snabbare, bekvämare, mer tillgänglig och mer tillförlitlig.
– Vi måste också tänka mer på kollektivtrafik när vi bygger nytt. Det måste bli lättare och snabbare att komma fram i mindre orter och i staden, framför allt i Uppsala. Det blir en gemensam utmaning för kommunerna och oss att klara.
Johan Örjes vill också skapa en trafikgaranti som utgår från antalet invånare. Om det bor ett visst antal personer på en ort eller i ett område så garanterar kollektivtrafikmyndigheten en viss trafik under året. Ju fler invånare desto tätare trafik.
– På så sätt kan de som vill bosätta sig där få information om vilken servicenivå kollektivtrafiken erbjuder innan de bestämmer sig för att flytta.
Det innebär en styrning av kommunernas bostadsbyggande till stråk, där kollektivtrafiken är mest effektiv. Den nya myndigheten vill dock gå ännu längre och utreda kommunernas riktlinjer för p-avgifter, förutsättningar för trängselavgifter och parkeringsstrategier.
– Sådant påverkar kollektivtrafikens attraktivitet. Kanske är det också dags att bygga infartsparkeringar med bussförbindelser till centrum för att minska antalet bilar. Eller minska antalet gatuparkeringar för att öka framkomligheten för kollektivtrafiken, säger Johan Örjes.

Men allt handlar inte bara om buss. De som kan öka andelen resenärer mest är tågtrafiken. Johan Örjes tror på ett Upptåg västerut mot Sala redan i år, med tågstopp i Järlåsa och Vänge. På mycket lång sikt ett nytt spår till Enköping.
– SL:s planer på att förlänga sin pendel till Uppsala är också viktiga. Det gör att Uppsalaborna får direkt tillgång till hela SL-systemet. Det blir billigare och gör att många enkelt kan nå Stockholms norra delar, säger han.
Samtidigt som den nya myndigheten ska garantera egen upphandlad trafik så ska den släppa in privata trafikbolag och se till att de får konkurrera på samma villkor som offentliga.
– De privata måste få tillgång till samma informationssystem, hållplatser och annat som vi har. Hur det ska gå till är en sak som vi måste titta närmare på. Men det ska vara konkurrensneutralt, och det klarar vi att genomföra. Johan Örjes ser inga begränsningar för hur stor den kommersiella trafiken kan bli.
– Med det menar jag inte att vi ska lämna över allt till privata bussbolag. Jag tror att vi kommer att få se mycket ny privat trafik växa fram parallellt med vår egen, säger han.

Redan nu planerar ni för en höjning av taxan med tio procent. Vad ska det kosta att åka i framtiden?
– Jag tror att hälften av kollektivtrafikens kostnader måste betalas via biljettintäkter. Resten via skattsedeln, säger Johan Örjes.

Pendlare. ”Jag åker själv buss från Enköping varje dag. Det går snabbt tills vi kommer till Uppsala. Det tar lika lång tid att ta sig fram i Uppsala som att åka från

Enköping och hit”, säger Johan Örjes (C), ordförande i kollektivtrafiknämnden.Foto: Staffan Claesson

Av: Lennart Lindström lennart.lindstrom@unt.se

Kommentarer till artikeln
rättelse
Förtydligande: Förra inlägget var ett svar i första hand till Simon, såklart.
pereric, 04 jan 2012 kl 19:31
bilfri innerstad, ja tack
Göran: Jag förstår att du tycker illa om att minska platsen för bilar om det enda färdmedel du har är bil.

(Ska sägas att om man är bilberoende pga funktionsnedsättning kommer man nog fram - de flesta visioner om bilfri innerstad brukar ha plats för bilburna rörelsehindrade ändå.)

Däremot verkar det vara rätt många som faktiskt har flera färdmedel att välja på, och som provar nya färdmedel i stället för nya resmål. De ska vi hjälpa så de inte blir besvikna.

Och till syvende och sist handlar det om vårt gemensamma och något trånga centrum. Biltrafiken är i minoritet, men tar mycket mer plats, luft och buller än andra färdmedel.

Vill vi utveckla staden ska vi göra det lättare för fler att välja platseffektiva och miljövänliga färdmedel.
pereric, 04 jan 2012 kl 19:06
@göran lantz
Poängen är att Kollektivtrafiken inte är attraktiv på egna meriter och därför inte ett alternativ för mig om jag har ärende ned på stan, varför jag väljer bort innerstaden helt då innerstaden gjorts för otillgänglig/dyr för mig som bilburen. Detta innebär bland annat att innerstadshandeln förlorar mig som kund.
Simon Åslund, 04 jan 2012 kl 13:55
@simon åslund
Nu har du under samma artikel lyckats med att först tala om att bussen måste bli billigare för att du ska ta den istället för bilen, och nu senast istället talat om hur dyrt det är med bilen och att parkera den.

Om det nu är så dyrt att parkera bilen, så blir väl bussen attraktivare då?
Göran Lantz, 04 jan 2012 kl 0:24
@pereric
Du har rätt i att inte så många kör bil ned på stan, men det beror på att vi inte är välkomnna i innerstaden. Med priser på 50 kronor i timmen i p-husen och nästan inga markparkeringar blir det så besvärligt och kostsamt att besöka innerstaden, oavsett om det är för ett snabbt ärende, eller om det är för att flanera i butiker i timmar, att man avstår innerstaden och kör till ytterområdenas köplador om de är i närheten av rimliga alternativ för de ärenden man vill utföra. Billigare P-hus och billig eller fri parkering i markplanet, men med maxgräns 20-30 minuter vore en välgärning i innerstaden.
Simon Åslund, 03 jan 2012 kl 21:18
@Per Olsson
Jag förstår inte hur du räknar. Om du säger att månadskortet kostar 500 kr och du jobbar i snitt 21 dagar i månaden så blir det 42 resor med bussen om du tar den till jobbet, eller ca 12 kr/resa.

Det måste bli betydligt billigare än att ta bilen, även om du har kostnaden för bilen ändå som du behöver för andra syften. Bilen kostar mindre när den står still.

Dessutom kan du ju även ta bussen vid andra tillfällen när det passar eftersom du ändå har månadskort, och då sjunker kostnaden per resa ytterligare
Göran Lantz, 03 jan 2012 kl 11:14
Enbart politiker
är tillräckligt dumma att inte förstå det här med prisfrågan men dom behöver sällan betala sina resor själv och framför allt inte släpa med sig annat än pennan i bröstfickan och laptop under armen.Annat är det när man bor på landet och måste ha både verktyg och material med sig och kosnade för kunden får inte bli för mecket.
hantverkare, 03 jan 2012 kl 11:12
Till Janne K
Jag håller med. Det spelar ingen roll vid vilken tidpunkt på dagen (inte på natten alltså) man åker ner till centrum, det är alltid fullt med människor. Däremot så åker jag ogärna buss till de centrala delarna. Det tar för lång tid och man kan aldrig vara säker på när bussen kommer. Cykeln är överlägsen för oss som bor hyffsat centralt. Till jobbet tar jag oftast cykel och ibland bil. Det tar mig ca 15 min med dessa två fordon. Skulle jag ta buss så skulle jag vara tvungen att först åka ner till centrum för att där byta och ta en annan buss till jobbet. Det skulle ta 75 min om bussen gick i tid, vilket den förmodligen inte skulle.
Olf, 03 jan 2012 kl 10:58
bussar till centrum
Om boende i Uppsala kommun ska börja utnyttja kollektivtrafiken mer när de ska till stan måste den också bli mer tillgänglig. Bussarna har ju flyttats från handelns citykärna. Tanken är alltså att pensionärer och andra, en del som har svårt att gå långa sträckor, ska gå flera kvarter från busstationen innan de kommer i närheten av handeln när de vill handla på stan. Återinför busstrafik på Dragarbrunnsgatan, annars är det inte möjligt att genomföra de här nya idéeerna på ett fungerande sätt!
Camilla, 03 jan 2012 kl 10:10
Ingen handel kvar....?
Att all handel ska försvinna och stadskärnan förvandlas till ett ödeområde när man inte kan ta bilen till varenda gatstump är ett argument som upprepats genom åren.

Det är i alla fall inte det intryck jag får när jag passerar centrum. Att viss typ av handel t.ex vitvaror där kunden förväntas stå för transporten själv flyttat är en annan sak men den typen av handel fungerar hur som helst inte bra i en stadskärna typ Uppsalas.
JanneK, 03 jan 2012 kl 5:44
Oseriöst
Man sätta upp vilka mål man vill men faktum är att buss är direkt olämpligt om man är flera. Det tar tid och är dyrt. Sen tycker jag väl inte man ska säga att det kostar 60 kronor för två resor när det bara kostar 32 kronor om man orkar välja det billigaste. Allt över det är frivilligt att betala. Jag åker bil till jobbet för att jag är slö. Jag kan åka buss lika effektivt och bara något långsammare. Men då sitter jag med ett månadskort på 500 kronor (om det är samma pris som förrut) plus en bil. Och bil måste jag ha då jag ofta har ärenden till platser utan kollektivtrafik. Jag tror inte gratis är lösningen men jag tror att man bör hitta en lösning så sällanresenärer har råd att åka.
Per Olsson, 03 jan 2012 kl 2:52
inge många bilburna besökare till centrum
För övrigt: De allra flesta som åker till centrum gör det inte med bil - de åker cykel, buss, tåg(!) eller går.

Se till att färdtjänst och leveranser kommer fram. Men annars bör vi prioritera hållbara färdmedel så mycket vi kan - det gör bara centrum attraktivare.

Om det blir lättare att ta sig till centrum med spårvagn, buss i busskörfält eller cykel på en cykelhuvudled kan det faktiskt bli det enklaste alternativet för en och annan Uppsalabo till. Enklare och rentav trevligare än att behöva puttra omkring till dystra köplador långt i pereferin.

Det tror jag cityhandeln har allt att tjäna på, att ta vara på den unika fördelen att kunna nås med färdmedel som har framtiden för sig ...
pereric, 02 jan 2012 kl 23:40
flera bra förslag
Många bra förslag - som infarts-P, trängselavgifter och nya järnvägar. Det mesta ligger inte på landstingets bord, men vi får då hoppas att stat och kommun lyckas ta sitt ansvar också ...

Och till alla bilkramare: Ni kommer ta er fram. Förmodligen bättre, rentav, om ni varierar färdmedel beroende på hur ni ska resa. Räkna bara inte med att - som idag - bilen är det viktigaste i trafiken. Den kommer behöver både här och var, men massbilism i dagens mängd (även om alla skulle köra hybrid- och etanolbilar) är inget som fungerar om vi ska klara våra miljömål. Och de kan man väl ställa upp på?

Dags att tänka om.
pereric, 02 jan 2012 kl 23:30
Fina ord...
...har Johan. Tyvärr bussen är inte bra alternativ. Har nu använt bus några månader, fem veckors period bussen var en (1) gång i tid och jag hann ta nästa bus från staden för att fortsätta till mitt job. Enligt reseplaneraren man hade sju minuter i godo men som sagt, den räckte inte. I sig, om bussarna går i tid det tar "bara" två timmar/dag mer tid för mig att pendla med bus jämfört med bilen, om dom går inte i tid kan man räkna mer. Det är ganska mycket, cirka 50 timmar/månad. Och det här var med nuvarande, nästan sommaraktig väglag. Och med den där servicenivån man ska höja priserna 12 procent? Sedan jag flyttade till Uppsala 2008 har priset gått up från 580,- till 750,-, höjning har blivit 29% i fyra år, ganska rejäl. Om det skulle vara billigare att ta bus jag kunde förstå...
Jackal, 02 jan 2012 kl 21:30
Ingen här skulle ta bussen ändå
Majpriteten av de som skriver här skulle inte ta bussen även om de vore gratis och gick oftare. De tillhör den där kategorin som söker alla möjliga ursäkter för att ta bilen, och sysslar med självbedrägeri.

För deras bilar kostar bara bränslet de förbrukar, och knappt det. De kostar ingenting i inköp, skatt, försäkring, värdeminskning, slitage, servicekostnader, tvätt, parkeringskostnader inne i stan. Bilarna är aldrig försenade, för redan när de startar hemifrån så vet de EXAKT när de kommer att vara framme. Oavsett trafikmängd, väglag, olyckshändelser, vägarbeten och annat
Göran Lantz, 02 jan 2012 kl 21:17
Vill du att Uppsala ska kännas riktigt, riktigt stort?
Ta bussen! En resa med buss ca. en mil, från ena änden av staden till den andra kan lätt ta över 45 minuter. På den tiden hinner man man åka de sju milen till Stockholm med SJ:s pendel.

Det är dessutom omöjligt att beräkna ankomsttiden eftersom man aldrig vet om bussen kommer vara i tid för bytet eller om man för vänta ytterligare 15-20 minuter på nästa.

Att öka turtätheten räcker inte. Restiderna måste ner, servicenivån och punktligheten upp.
Jimmy, 02 jan 2012 kl 21:07
Tar bilen ren kostnadsfråga!
När jag och 2 barn åker på tex bio eller bara ner på stan tar vi bilen, detta är ren kostnadsfråga för oss.

Gratis kollektivtrafik vore enorma samhällsvinster, räkna lite på detta. Inte bara det kostsiktiga tänket då offentliga leker företag, vi har andra värden än bara pengar.
NineK, 02 jan 2012 kl 20:22
Kollektivtrafiken måste göras attraktiv på egna meriter.
Kollektivtrafiken måste göras atttraktiv på egna meriter, inte göras attraktiv i förhållande till bilen genom försämringar för bilburna. För mig tar det fem -tio minuter att åka bil till jobbet, hur lång tid det tar med buss vet jag inte, men det skulle i alla fall innebära bussbyte på stan, där hållplatserna nu är så utspridda att det för en sällanresenär är oöverskådligt. Sedan har vi priset och betalningssystemen. som sällanresenär har jag inget busskort, ingen vana av de så kallade SMS-biljetterna och får inte betala kontant, det är i sig skäl nog att inte åka buss, kunde jag betala en tiokrona för resa inom stan så vore det kanske värt pengarna att åka buss och enkelt nog att betala.
Sen ska man hem från jobbet också, hur går bussarna halv fyra en vardagsmorgon?
Simon Åslund, 02 jan 2012 kl 19:42
Infartsparkeringar,,,
borde också finnas för cyklar så att vi slipper dessa drivor av övergivna cyklar överallt som lägger krokben för synskadade och andra handikappade. Om vi ska ha ett bilfritt centrum ska vi också ha ett cyklefritt centrum. Fordon som fordon! Ta bussen!
farsan, 02 jan 2012 kl 19:22
Suck
Åka kollektivt.... Det slutade jag efter attjag avstyrde ett slagsmål på bussen, kastade av bråkmakarna blev själv ombedd att kliva av för att jag bråkat på bussen. Sedan att bo i södra delen av Uppsala gör det inte bättre. Ska jag iväg tidigt på morgonen får jag gå från Sunnersta till Gottsunda för att hitta en buss som passar. Att behöva betala 60 kronor för att åka tur och retur. Jag kan parkera i stan två timmar för samma pengar. Sedan ska jag till Boländerna, Stenhagen eller Gränby min tid tog slut för länge sedan. Med andra ord så länge jag sparar 20-60 minuter varje dag för att slippa åka kollektivt så gör jag det. Sedan ska priserna upp 10% SUCK
Stefan H, 02 jan 2012 kl 19:03
Äldre inlägg »

"Vårdar man inte en

relation förfaller den"

Pingsthelgen är en av årets stora bröllopshelger. Men nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. UNT har pratat med Christina Hänström, familjerådgivare och psykolog vid Svenska kyrkan, om hur man håller en kärleksrelation vid liv.

LÄS E-TIDNINGEN
Hela intervjun kan du läsa i dagens UNT eller om du köper e-tidningen

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »