Publicerad: 2010-04-13 10:03, senaste uppdaterad: 2010-04-30 11:04
Läs upp

Byggde bostäder men inga dagis

Barnfamiljerna flockas i Uppsalas nya bostadsområden. Men nästan inga förskolor har byggts till barnen. Och inget av de inblandade kommunala kontoren vill ta ansvar för problemet.

Fler människor flyttar till Uppsala än härifrån. Samtidigt är den naturliga folkökningen stor. Drygt 1000 fler föds årligen, än de som dör. Det är en förklaring till att det på senare år byggts flera nya bostadsområden i staden. Men många av områdena saknas förskolor.
UNT har tittat närmare på Kungsängen, Kapellgärdet, Fyris strand/Fyrisvall samt Västra Nåntuna. I slutet av förra året bodde drygt 400 barn mellan noll och fem år i dessa områden. Barn som i dag behöver eller snart kommer att behöva en förskoleplats. Men bara i Fyris stand/Fyrisvall har en ny förskola byggts.

I Kungsängen, Kapellgärdet och Västra Nåntuna är barnfamiljerna i stället hänvisade till befintliga och ofta fulla förskolor i närliggande områden. Eller till de förskolor där de gick innan flytten. Hur kan man bygga ett område som exempelvis Kungsängen dit 151 barn i förskoleåldern flyttar, utan att skapa en enda ny förskoleplats? Att få svar på den frågan visar sig vara svårt. Ansvaret ligger på inte mindre än tre kommunala nämnder och deras kontor:
Kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad som ska ta reda på hur behovet av barnomsorg ser ut. Stadsbyggnadskontoret som planerar hur mark ska användas. Och fastighetskontoret som hittar befintliga fastigheter eller köper mark som kan användas till exempelvis förskolor.

Men inget av kontoren vill ta på sig ansvaret för att förskoleplatser saknas i de nya områdena. Däremot ger de flera förklaringar till varför det ser ut som det gör:

  • Man trodde att äldre människor som sålt sina villor skulle flytta till de nya centrala områdena, inte barnfamiljer.
  • Det är svårt att veta hur många barn som kommer att födas och i vilken stadsdel familjerna kommer att bosätta sig i.
  • I Fyrisvall trodde man att 30 nya förskoleplatser skulle räcka. Men statistiken slog fel.
  • I Kungsängen och på Kapellgärdet äger inte kommunen marken. Därför är man beroende av att träffa avtal med markägaren om att bygga en förskola, men för markägare är bostäder mer lönsamt.
  • Kungsängen och Kapellgärdet planerades under kommundelsnämndernas tid, och nämnderna hade inte den översikt som krävs för att planera barnomsorg på lång sikt.

I Kungsängen har en förskola planerats in i efterhand. Men den är klar först om två år, en fördröjning som kan uppstå när man bygger ett stort område successivt. Varför kommunen inte från början planerade för en förskola i Kungsängen kan Ulla-Britt Wickström, planchef stadsbyggnadskontoret, inte svara på:
- Jag vågar inte gå in på det eftersom det var före min tid. Men eftersom planen för Kungsängen gjordes för cirka tio år sedan kan det vara så att förhållandena har ändrats sedan dess.
När det gäller Kapellgärdet är förklaringen att marken är privatägd och att kommunen inte tryckte på byggherrarna tillräckligt hårt:
- Kommunen har verktyg att använda för att tvinga fram förskolor i avtalen med privata byggherrar. Men på Kapellgärdet lyckades vi inte driva det med tillräcklig kraft. Och så här i backspegeln är vi inte nöjda med vår insats.

Astrid Nyström, som är tjänsteman på kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad, säger att hennes kontor påtalade behovet av nya förskoleplatser både inför och under byggandet av Kapellgärdet och Kungsängen. Hon tycker att Uppsala kommun borde ta ett tydligare ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och fundera över vad nya bostadsområden behöver för service av olika slag.
- Meningen är att man ska fånga upp sådana frågor i programarbetet, alltså innan man gör en detaljplan. Men det fungerar uppenbarligen inte, säger hon.
Cecilia Forss (M), kommunalråd med ansvar för barnomsorg, förklarar bristen på förskoleplatser i de nya områdena med att befolkningsstatistiken slår fel när den bryts ned på stadsdelsnivå.
- Då visar det sig att folk inte bosätter sig där vi tror att de ska bo.
UNT: Men vad ska ni göra för att garantera att förskolor inte saknas i nya områden i framtiden?
- Vi måste ha en långtidsplan och vara flexibla genom att till exempel använda paviljonger, förskolebussar och skollokaler som förskolor. Men vi kan aldrig garantera att det finns tillräckligt med platser i rätt stadsdelar. Så länge vi har fri bosättning i Sverige, vilket vi naturligtvis ska ha, kan människor välja att bo på andra ställen än där prognosmakarna hade tänkt sig, säger Cecilia Forss.

 

Av: Johanna Odlander johanna.odlander@unt.se

Kommentarer till artikeln
Inget misstag...
Sluta blunda för verkligheten och ta lite eget ansvar. Det ända misstag som skett är att folk skaffar barn och förväntar sig att samhället ska ta hand om dem. Ska vi få tillbaka ett tryggare och bättre samhälle är det dags att barnen får vara hemma längre och mer tillsammans med sina föräldrar.

Ansvaret ligger på föräldrarna och ingen annan. Vill man ha barn och samtidigt sin höga standard, borde man få ta ansvaret själv att ordna "barnvakt" på dagarna om man nu vill jobba.
Gunnar Orén, 15 apr 2010 kl 13:30
Instämmer
Håller helt med Klas Ingesson och Anna Kraft nedan. Forsätter kommunen lägga sig platt för byggföretagens vinstmaximering så kommer Uppsala inom några få år att upplevas som en renodlad sovstad. (Om vi inte är där redan...)

Det byggs forfarande ytterligt få publika lokaler för dagis, butiker, restauranger, och annan service i husens nedre våningar. Det är tragiskt att man gång på gång missar chansen att få in detta i nya byggprojekt, trots vackra (men fortfarande mest tomma) ord om en levande blandstad.

Däremot fortsätter man planera nya handelshangarer, nu även i Librobäck... Kunde man inte lyfta ett litet finger för att styra upp detta en aning? Kräva att projekten kombineras, avkräva byggherrarna en urban, blandad bebyggelse och stadsmiljö, annars blir det inget!?
Sven Ekeberg, 15 apr 2010 kl 3:40
Alliansens fel, inte barnfamiljernas
Cecilia Forss (M) säger att bristen på barnomsorgsplatser beror på att ?folk inte bosätter sig där vi tror att de ska bo?. Detta menar Cecilia Forss förklarar varför förskolor inte har byggts när nya bostadsområden har planerats.

Tittar man på barnomsorgsstatistiken så finns det just nu flest lediga platser i Gottsunda. Ska man tolka Cecilia Forss uttalande som om det är Gottsunda som hennes "prognosmakare" räknade fram att barnfamiljerna skulle bosätta sig?

Alliansen har misskött planeringen av barnomsorgen, det ansvaret kan man inte skjuta över på föräldrarnas val av bostadsområde.
Ilona Szatmari Waldau, 13 apr 2010 kl 15:59
Detsamma gäller utanför stan
Samma problem har varit/är ute i Rasbo med (Uppsala kommun). Nya villaområden byggs, skola upp till årskurs 9 men långa köer för förskoleplats. Vi väntade i 2 år och 2 månader på förskoleplats innan vi fick. Vi hade ingen förtur som syskon kan ha för våran stora går på fritids/skolan detta totsa att dom slår ihop kostnaderna för BARNOMSORG, allt på samma faktura, men olika hus.
Förskolan är stor men upptagningsområdet större. Jag ringde kommunen för att veta varför man inte bygger 1 till förskola, antingen i Rasbo eller upp mot Alunda, svaret jag fick var att det finns för många tomma lokaler inne i Uppsala som kostar pengar. Vad hjälper det oss?
Louise Nyblom, 13 apr 2010 kl 15:18
Eget ansvar...
Bara en liten fundering, varför skaffa barn om man inte kan tänka sig att ta hand om dem själv på heltid? Är detta land så socialistiskt (kommunistiskt) fostrat, att det ska vara naturligt att lämna bort sina barn till den "statliga uppfostringsanstalten" istället för att ta hand om barnen själv? Är barn en accessoar förden moderna människan, något man "brukar" när det passar och sen lämnar bort dem till andra att "uppfostra" och se till?

Ser försvarsnacket komma om "måste" och ensam förälder. Ensam förälder ok, men annars... Nej.

En dagisplats i Sverige kostar den Svenska staten 12.000 kr i mån. per barn. Varför skall bara en barnomsorgsform subventioneras? Ge föräldrarna rätt att bestämma vart och hur det ska användas, eller behålla 70% själva om de är hemma.
Gunnar Orén, 13 apr 2010 kl 13:34
Kommunen kan kräva förskolelokaler
Utan kommunens godkännande kan markägaren inte bygga något alls. Om kommunen kräver att det planeras in lokaler för förskolor blir det så, eller så byggs inget. Naturligtvis inkräktar det på vinsten från projektet, men även markägare tar hellre en lite mindre vinst än ingen alls, om bara kommunen står på sig. Så antingen är orsaken till situationen väldigt dålig planering, eller så klarar inte tjänstemännen av någon anledning av att stå upp för medborgarnas behov. Som tur är slipper vi spekulera i någon som helst form av korruption, för det finns ju inte i Sverige.
Klas Ingesson, 13 apr 2010 kl 11:03
ankdamm
Det hade räckt att kika lite över axeln mot Stockholm för att se att samma fenomen hade utvecklats på Lilla Essingen och Hammarby sjöstad några år tidigare. Det finns problem i Uppsala med att människor är så fruktansvärt rädda för att agera, och för att ta ansvar för något som inte stämmer med tidigare trender. De som är i ledningen tror att de måste ha fyrkantiga glasögon på för att få förtroende. Släpp in lite ljus och nytänkande så kanske kommunen kan tävla med Malmö med flera som har nått så mycket längre.
Anna Kraft, 13 apr 2010 kl 10:43

"Vårdar man inte en

relation förfaller den"

Pingsthelgen är en av årets stora bröllopshelger. Men nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. UNT har pratat med Christina Hänström, familjerådgivare och psykolog vid Svenska kyrkan, om hur man håller en kärleksrelation vid liv.

LÄS E-TIDNINGEN
Hela intervjun kan du läsa i dagens UNT eller om du köper e-tidningen

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »